Skip to content

Prestaties meten voor gezondere producten

De voedselproductie en -consumptie gezonder en duurzamer maken, gaat niet supersnel.

Updated on:
Column
Innovatie
Foto: Canva premium

Foto: Canva

De voedselproductie en -consumptie gezonder en duurzamer maken, gaat niet supersnel.

Zo verkopen supermarkten steeds meer vleesalternatieven, maar vaak hebben deze lagere voedingswaarde. Kun je fabrikanten stimuleren duurzamere en gezondere producten te maken, en het effect daarvan te meten?

Via KPI‘s

Dat kan met Kritische Prestatie Indicatoren (KPI‘s). Een KPI toont de prestatie op een bepaald (sub)doel. Bijvoorbeeld een gezonder voedselaanbod met als subdoelen een gezondere samenstelling van producten per productgroep (zoals brood of sauzen); een groter percentage producten binnen een productgroep dat voldoet aan voedingskundige eisen zoals maximale zout- of suikergehaltes; of een groter aanbod van producten uit de Schijf van Vijf. Deze subdoelen kun je meten als percentage van alle producten binnen de productgroep. Ook kun je de gewenste effecten voor deze subdoelen bepalen. Dit kan via KPI’s als het percentage verkochte producten uit de Schijf van Vijf, of de totale hoeveelheid zout in de verkochte producten.

Overheidsbeleid

Het effect meten van het gezonder en duurzamer maken van voeding, is overheidsbeleid. Als vervolg op het convenant verbetering productsamenstelling, wil de overheid afspraken over het indelen van productgroepen in vijf categorieën van aflopende voedingskundige kwaliteit, en controleren of er verschuivingen tussen deze categorieën plaatsvinden. Ook is het effect van de voorgestelde suikerbelasting en de btw-verlaging op groenten en fruit te meten.

Koplopers volgen

Een systeem van meten en weten op basis van KPI’s is belangrijk voor gezondere en duurzamere voeding. Inclusief KPI’s om kindermarketing en de promotie van minder gezonde producten te reguleren. Een objectieve beoordeling van de resultaten door het RIVM of de WUR is noodzakelijk om elke twijfel in de kiem te smoren. Grote bedrijven zoals Unilever en FrieslandCampina bepalen al hun doelen en werken met KPI’s. Deze koplopers meten en weten wat wel en wat niet werkt in de ontwikkeling van gezondere en duurzamere voeding. Voor een gezonder Nederland is het hoogste tijd dat die koplopers snel gevolgd worden door de rest.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Léon Jansen

Strategisch adviseur bij Schuttelaar & Partners