Foto: Canva
In dit artikel
Britse gezinnen hebben in december rond de â¬Â 14 miljard uitgegeven aan eten en drinken en andere inkomen voor de kerst.
Dat is vrijwel evenveel als in dezelfde periode in 2020 toen in het Verenigd Koninkrijk, in tegenstelling tot nu, de horeca gesloten was. Wel is het zo dat een gemiddeld gezin rond de â¬Â 25 meer kwijt was door de inflatie bij de prijzen van voedingswaren en dranken, meldt onderzoeksbureau Kantar. Die inflatie kwam in december vergeleken met een jaar geleden uit op 3,5%, dat was weer 1,5 procentpunten hoger dan in de voorafgaande maand.
Kerstmis thuis
Hoofd retail Fraser McKevitt: âVelen hebben de kans aangegrepen om Kerstmis thuis te vieren met familie en vrienden na de bedrukte feestelijkheden van vorig jaar. De data geven aan dat, ondanks het feit dat er nu geen formele voorschriften waren, veel mensen Kerstmis thuis vierden vanwege omnikron.â
Winkelbezoeken op hoog niveau
Omdat er in het VK geen lockdown geldt, gingen veel mensen weer zelf naar de supermarkt. Het aantal winkelbezoeken lag daardoor op het hoogste niveau sinds maart 2020 toen vanwege de eerste lockdown op grote schaal werd gehamsterd. Aan de andere kant liepen de online verkopen met 3,7% terug waarbij dat kanaal nu wel goed is voor 12% van de totale winkelomzet. De grootste supermarkt Tesco wist zijn marktaandeel volgens de gegevens van Kantar licht op te voeren naar 27,9%, op ruime afstand van de nummer twee Sainsburyâs met 15,7%.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp