Foto: ANP
In dit artikel
Supermarkten vinden dat sommige leveranciers van A-merken misbruik maken van de hoge inflatie voor eigen gewin, dat meldt het Financieele Dagblad (FD).
FNLI: geen zicht op prijsonderhandelingen
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) laat weten weinig zicht te hebben op de prijsstijgingen bij merken. âHet is duidelijk dat fabrikanten worden geconfronteerd met forse kostenstijgingen. Het is daarom onmiskenbaar dat die een effect hebben op de prijzen. Op welke wijze en in welke mate is aan de supermarkten en de leveranciers. Prijsonderhandelingen zijn een commerciële aangelegenheid tussen die twee partijen. De FNLI heeft geen zicht daarop.âGeen namen noemen
De supermarkten willen geen namen noemen van de desbetreffende bedrijven. Voedsel en voedingsgrondstoffen bereikte vorig jaar een nieuw record met de hoogste stijging in tien jaar, blijkt uit de FAO Voedselprijs-index. De inflatiecijfers van Eurostat laten in Nederland met 6,4% het hoogste niveau in bijna veertig jaar zien.Soms is het product zelf niet duurder geworden, maar het transport. De vraag daarna is hoe we die pijn verdelenJumbo gaf eerder aan genoodzaakt te zijn om de prijzen te verhogen door stijgende kosten van onder anderen arbeid, transport en energie. Ton van Veen, financieel topman van Jumbo: âOnze inkoopprijzen zijn de afgelopen tijd vaak met nog meer dan 3% gestegen, tot wel 10%. Ook A-merken rekenen hogere prijzenâ, zegt Van Veen. Directeur van online supermarkt Picnic, Michiel Muller, roept in het FD op om meer transparantie te geven over waarom een product duurder is geworden. âSoms is het product zelf niet duurder geworden, maar het transport. De vraag daarna is hoe we die pijn verdelen. En je moet ook afspreken hoe snel de prijs weer omlaaggaat als de situatie verandert.â
Kostprijsverhoging 'echt skyhigh'
Henny Westland, CEO van Westland Kaas, liet in een interview al weten dat de prijsstijgingen moeilijk zijn voor de producenten: âKostprijsverhogingen zijn echt skyhigh. Alles gaat omhoog, niet alleen de melkprijs, maar ook andere kosten zoals voor verpakkingen, transport, energie. Er zijn enorme onderhandelingen gaande met leveranciers en afnemers. Ik heb geen glazen bol, maar uiteindelijk moet iemand dat gaan betalen en dat leidt tot een forse inflatie.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp