Foto: ANP
In dit artikel
700.000 consumenten maakten in de tweede helft van 2021 gebruik van flitsbezorging. Dat is 5% van alle Nederlanders, meldt onderzoeksbureau Kantar.
In de eerste helft 2021 waren dit 200.000 consumenten. Het aantal consumenten dat gebruikt maakt van flitsbezorgers groeit dus zeer snel. Kantar nam een steekproef af bij 44.000 consumenten. Inmiddels woont 13% van Nederland in het bezorggebied van een van de vier flitsbezorgdiensten: Gorillas, Flink, Getir en Zapp. Van deze vier is Gorillas de bekendste en heeft volgens Kantar het grootste marktaandeel in Nederland.
â¬Â 40 miljoen per maand
Het onderzoeksbureau schat dat de totale besteding aan flitsbezorging â¬Â 40 miljoen per maand bedroeg. Dat is op jaarbasis ongeveer een half miljard euro. Ondanks dat dit schattingen zijn, laat dit volgens Kantar zien hoe snel flitsbezorging oprukt in Nederland, want twee jaar geleden was deze service nog niet beschikbaar. Toch maakt het onderzoeksbureau de kanttekening dat een deel van de klanten de dienst mogelijk alleen uitprobeert en geen langdurige terugkerende klant wordt.
Online supermarkten
Kantar ziet kansen en bedreigingen voor online supermarkten. Die bedreigingen komen voort uit het feit dat klanten van online supermarkten veel vaker genegen zijn om bij flitsbezorgers te bestellen, in tegenstelling tot consumenten die geen online boodschappen doen. Een kans voor online supermarkten zou kunnen liggen in samenwerking. Vorige week kondigde supermarkt Jumbo aan samen te gaan werken met Gorillas voor snelle bezorging.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst