Skip to content

Tobben op biologische markt

In 2030 moet 25% van het Europese areaal biologisch zijn. Maar de consumentenvraag blijft achter.

Updated on:
Commentaar
Sustainable food
Foto: ANP premium

Foto: ANP

In 2030 moet 25% van het Europese areaal biologisch zijn. Maar de consumentenvraag blijft achter.

Alle goede bedoelingen ten spijt, het blijft tobben op de biologische markt. In opdracht van koepelorganisatie Bionext concludeert het Future of Food Institute in Den Haag dat 45% van de Nederlandse bevolking 10% extra wil betalen voor biologische producten. Zou de meerprijs naar 20% stijgen, dan wil maar een derde de portemonnee trekken.

Biologisch fors duurder

Zet hier een onderzoek van de Consumentenbond uit 2019 tegenover, en de conclusie is hard. De bond vergeleek destijds 115 biologische producten bij 13 supermarkten. De biologische producten waren gemiddeld 63% duurder dan de gangbare evenknie. Mogelijk dat het prijsverschil kleiner is geworden, maar dan nog blijft voor veel consumenten biologisch in de schappen liggen. Bionext heeft geen recentere cijfers.

Nederland is nog mijlenver weg van de doelstelling van Eurocommissaris Frans Timmermans. In 2030 moet 25% van het Europese areaal biologisch zijn. Hier moet natuurlijk wel een vraag voor zijn.

Meer informatie: ‘kansloos’

Uit de enquête van het Future of Food Institute blijkt dat veel consumenten niet goed weten wat ‘biologisch’ inhoudt. Zij zijn dan natuurlijk ook niet bereid er extra voor te betalen. Bionext-directeur Michaël Wilde pleit voor meer informatie. Kansloos, oordeelt Gea Bakker, sectormanager Food en Agri bij Rabobank. “We zijn het station van bewustwording, communicatie en uitleg gepasseerd”, zegt zij. Zij ziet sturende wet- en regelgeving als enige optie.

Veel ondernemers worstelen met de markt. Zij zouden willen opschalen, maar vrezen dat door de beperkte vraag de prijs zakt. Bovendien klimt gangbaar ook op de ladder van duurzaamheid. Het onderscheidend karakter, en daarmee de legitimatie voor een hogere prijs, wordt kleiner.

En wat het hele debat ingewikkeld maakt: maakt de consument zijn woorden bij de kassa ook waar? Wat bepaalt: stembiljet of kassabon?

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur