Skip to content

Kleine omzetplus voor Plus en Coop

De omzet van supermarktketens Plus en Coop is in 2021 licht gestegen.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: Joris Telders premium

Foto: Joris Telders

De omzet van supermarktketens Plus en Coop is in 2021 licht gestegen.

In 2021 kwam de omzet van fusiebedrijf Plus uit op € 4,7 miljard, als rekening wordt gehouden met de extra week in 2020 is dat een plus van 0,7%. Dat is iets minder dan de stijging van de totale omzet van alle supermarkten in Nederland. Het marktaandeel van de ketens die per 1 januari 2022 zijn gefuseerd, kwam uit op 10,5%. Dat is vrijwel gelijk aan het marktaandeel in 2020. De online-omzet steeg met 20% en kwam uit op € 244 miljoen. Dat is goed voor 5,2% van de totale omzet. In 2020 was dat aandeel 4,4%.

Integratieplannen

Plus en Coop presenteren zich als de derde servicesupermarkt van Nederland. Albert Heijn en Jumbo zijn een flinke slag groter en wat marktaandeel betreft moet Plus vrijwel zeker ook Lidl net voor laten gaan. Plus begint nu met de uitvoering van de integratieplannen, in de komende drie jaar worden alle Coop-winkels omgebouwd naar Plus-winkels. In 2021 hebben beide ketens nog geïnvesteerd in hun eigen merk en formule, inclusief de versterking van de ruim 580 winkels. Volgens de voorwaarden van mededingingsautoriteit ACM moet het fusiebedrijf twaalf supermarkten afstoten.

Dit jaar zal ook duidelijk worden wat gaat veranderen aan de inkoopkant. Plus is door de fusie veruit de grootste keten binnen inkoopcombinatie Superunie.

Duurzaamheid

Beide supermarkten profileerden zich al op het gebied van duurzaamheid. Plus heeft in 2021 een groot deel van het zuivelassortiment onder huismerk omgezet naar biologisch zonder meerprijs ten opzichte van reguliere zuivel. Met het merk Boerentrots speelt Plus ook in op duurzaam produceren en de regionale herkomst van producten als vlees, zuivel, groente en fruit. De waardering voor Nederlandse producten en de boeren en tuinders uit zich bij Coop in de campagne ‘Het voordeel van dichtbij’.
Los van de samenwerking kozen beide supers, net als vrijwel alle andere supermarkten, voor de overstap op vlees met minimaal 1 ster van het Beter Leven-keurmerk in 2023. Dat gaat om alle kip en andere versvleesproducten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur