Foto: Joris Telders
In dit artikel
De omzet van supermarktketens Plus en Coop is in 2021 licht gestegen.
Integratieplannen
Plus en Coop presenteren zich als de derde servicesupermarkt van Nederland. Albert Heijn en Jumbo zijn een flinke slag groter en wat marktaandeel betreft moet Plus vrijwel zeker ook Lidl net voor laten gaan. Plus begint nu met de uitvoering van de integratieplannen, in de komende drie jaar worden alle Coop-winkels omgebouwd naar Plus-winkels. In 2021 hebben beide ketens nog geïnvesteerd in hun eigen merk en formule, inclusief de versterking van de ruim 580 winkels. Volgens de voorwaarden van mededingingsautoriteit ACM moet het fusiebedrijf twaalf supermarkten afstoten.
Dit jaar zal ook duidelijk worden wat gaat veranderen aan de inkoopkant. Plus is door de fusie veruit de grootste keten binnen inkoopcombinatie Superunie.
Duurzaamheid
Beide supermarkten profileerden zich al op het gebied van duurzaamheid. Plus heeft in 2021 een groot deel van het zuivelassortiment onder huismerk omgezet naar biologisch zonder meerprijs ten opzichte van reguliere zuivel. Met het merk Boerentrots speelt Plus ook in op duurzaam produceren en de regionale herkomst van producten als vlees, zuivel, groente en fruit. De waardering voor Nederlandse producten en de boeren en tuinders uit zich bij Coop in de campagne âHet voordeel van dichtbijâ.
Los van de samenwerking kozen beide supers, net als vrijwel alle andere supermarkten, voor de overstap op vlees met minimaal 1 ster van het Beter Leven-keurmerk in 2023. Dat gaat om alle kip en andere versvleesproducten.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp