Maaltijdbox van Boerschappen. Foto: Boerschappen
In dit artikel
Het maaltijdboxenbedrijf Boerschappen wordt een coöperatie door aandelen te verkopen waarmee kopers mede-eigenaar worden.
Groeien op eigen vermogen
Met deze investering wil het bedrijf onder andere aan de slag gaan met een nieuw IT-platform, verdere mechanisering in het productieproces en versterking van het team. Hiermee moet de omzet verviervoudigd worden in 2024. Dit is de eerste investeringsronde van Boerschappen. âTot nu toe hebben we alles zelf gedaan, maar de groei en de mate van investeringen die we nu doen redden we dat simpelweg nietâ, zegt Markusse. âWe werken met dunne marges, dus moeten we lenen of investeerders zoeken. We groeien liever op basis van eigen vermogen dan op basis van schuld.âKlankbord
De investeerders worden mede-eigenaar in de coöperatie. Markusse vertelt: âWe willen een community bouwen en ze betrekken in onze plannen en ambities, maar ook het valideren van onze uitgangspunten. Dus als we het hebben over een keten die deugt: denken zij er hetzelfde over als wij? Dus zeker als klankbord, maar ook gewoon omdat samen ondernemen leuker is.âGrote speler in de korte ketens
Boerschappen werd opgericht in 2013 en verzorgt maaltijdboxen met daarin lokale producten. Het bedrijf heeft als doel om de voedselketen te verkorten en te verduurzamen. Met behulp van 150 boerenbedrijven worden zes dagen per week maaltijdboxen geleverd aan de deur of bij ophaalpunten. De afgelopen jaren groeide het bedrijf hard naar een omzet van ⬠7,3 miljoen. In 2020 was de omzet nog ⬠5,1 miljoen. Daarmee is het een van de grootste spelers in de korte ketens.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst