De coronacrisis heeft een sterk aandeel gehad in het gedaalde producentenvertrouwen, concludeert de FNLI. - Foto: Canva
Het vertrouwen in de toekomst daalde eind vorig jaar sterk onder voedingsproducenten. Volgens brancheorganisatie FNLI komt dat vooral door de coronacrisis. âDaarnaast zijn er sterk gestegen kosten voor grondstoffen, verpakkingsmaterialen, energie en transport.â
Sterke daling omzet, productie, export en winst
De coronacrisis heeft een sterk aandeel gehad in het gedaalde producentenvertrouwen, concludeert een woordvoerder van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). âIn 2020 kwamen maatregelen en de gedeeltelijke lockdown hard aan bij bedrijven in de voedingsmiddelensector. Sluiting van de horeca was en is een buitengewoon pijnlijke maatregel die ook gevoeld werd (en wordt) door de volledige keten van voedingsmiddelenproducenten die aan het out-of-home-kanaal leveren. Uit een enquête over de eerste helft van 2020 bleek dat veel producenten te maken hadden met een sterke daling van de omzet, productie, export en winst. De omzetverliezen waren het grootst bij bedrijven die voornamelijk aan horeca of andere out-of-home-kanalen leveren. Producenten die hoofdzakelijk aan retail leveren, zagen de omzetten licht stijgen.â Voedingsbedrijven kunnen niet zomaar overschakelen naar een ander afzetkanaal om de omzet op peil te houden, zegt de woordvoerder. âDat vraagt vaak ingrijpende wijzigingen van bedrijfsprocessen, bijvoorbeeld aanpassingen aan productielijnen en verpakkingen. Maar ook de commerciële relaties zijn daarbij van belang.âSnel oplopend personeelstekort
Het onverwacht snelle herstel uit de coronacrisis in de zomer van 2021 stemde de voedingsmiddelenproducenten optimistisch. Maar volgens de FNLI-woordvoerder is de keerzijde dat de producenten te maken hebben met sterk gestegen kosten voor agrogrondstoffen, verpakkingsmaterialen, energie en transport. âTegelijkertijd kampt de sector met een snel oplopend personeelstekort. De voedingsmiddelensector bevindt zich in een buitengewone situatie van zeer lastige marktomstandigheden die bijdragen aan het lage vertrouwen van producenten. Daarbovenop is de huidige situatie met betrekking tot de coronamaatregelen niet houdbaar voor veel ondernemers. En oplopende besmettingscijfers dreigen tot knellende situaties te leiden in enkele sectoren. Het gaat daar bijvoorbeeld om de uitval van medewerkers en de gesloten horeca, wat voor leveranciers aan de horecabedrijven een flinke strop is. Het is uiteindelijk een optelsom van deze factoren die tot onzekerheden leidt. Met name onzekerheden over kosten en personeel en de vraag of en hoelang we in een rollercoaster van (lockdown)maatregelen blijven zitten, hebben een sterk effect op het vertrouwen van voedingsmiddelenproducenten.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp