Skip to content

Albert Heijn groeit harder dan Jumbo in 2021

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Het verschil in marktaandeel tussen Albert Heijn en Jumbo is groter geworden in 2021.

Albert Heijn was in 2021 goed voor 35,9% van de supermarktomzet en in 2020 was dat nog 35%. Daarmee is Albert Heijn harder gegroeid dan de nummer 2 Jumbo, die uitkwam op 21,8% (2020: 21,5%). Dat meldt marktonderzoeksbureau Nielsen IQ. Discounter Aldi zag het aandeel dalen naar 5,2%, Lidl bleef gelijk op 10,7%.
De totale omzet van de supermarkten kwam in 2021 uit op € 44,6 miljard volgens Nielsen. Gecorrigeerd voor de extra week in het jaar 2020 komt dat neer op een groei van 1,7%.Supermarkten hadden ook in 2021 nog profijt van de coronamaatregelen. De pandemie zorgde in 2020 al voor een flinke sprong van de supermarktomzet.

Deen gestopt in 2021

Inkoopcombinatie Superunie zag het marktaandeel iets dalen naar 26,4% (dit was 27,3%). Dat kwam onder meer door een kleine afname bij Plus, die inmiddels is gefuseerd met Coop, samen goed voor 10,4% in 2021. De grootse daling binnen Superunie komt door het verdwijnen van de keten Deen, die eind 2021 definitief is overgenomen door Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt. Deen was in 2020 nog goed voor 2% marktaandeel. In 2021 resteerde nog 1,5%. Volgens Albert Heijn is van het hogere marktaandeel 0,2% toe te rekenen aan de 38 overgenomen supermarkten van Deen.

Online sterke groei

Online boodschappen doen heeft sterk bijgedragen aan de stijging bij Albert Heijn, meldt het supermarktconcern zelf. De omzet via thuisbezorgen is inmiddels bijna 10% van de totale omzet. Omzetcijfers geeft het concern niet, wel is het aantal winkels in Vlaanderen gegroeid naar 65 en de omzet inmiddels meer dan € 1 miljard. Ook op andere plekken zijn verkooppunten geopend. Samen met BP is de formule AH tot Go uitgerold naar meer dan 100 tankstations en zijn tientallen kantoorlocaties voorzien van onbemande verkoopmodules.

300.000 premium-abonnees

Duurzaamheid en gezondheid zijn steeds belangrijkere speerpunten voor de markleider. In 2021 onder meer via de uitrol van ‘Beter voor ’programma’s in de versketens. Albert Heijn heeft tegelijkertijd veel aandacht besteed aan plantaardig eten, het vegetarisch assortiment is verdubbeld in 2021. Voor Albert Heijn staat in 2022 de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen’ centraal, geeft CEO Marit van Egmond aan. Dat begint onder meer met een app voor een gezondere leefstijl en de invoering van de Nutri-score. Wat ook blijft zijn de goedkope producten onder het label ‘Prijsfavorieten’. Voor het eind 2021 gelanceerde premium-abonnement van Albert Heijn hebben zich inmiddels meer dan 300.000 klanten aangemeld. Dat is een nieuwe manier om klanten aan zich te binden, onder meer door 10% korting te geven op biologische producten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur