Foto: Canva
De Noorse online supermarkt Oda heeft de verkoop van producten met een grote CO2-voetafdruk zien afnemen na het communiceren van klimaatlabels. Dat meldt The Independent.
Oda is vorig jaar januari gestart met het communiceren van de CO2-voetafdruk per product. Duurzaamheidsmanager Louise Fuchs zegt dat klanten aangaven het bijna onmogelijk te vinden om te bepalen wat klimaatvriendelijke producten zijn. Samen met klimaatonderzoeksbureau Cicero zorgde Oda daarom voor klimaatlabels.
Vegetarische producten en vleesvervangers
Producten kregen een label voor een grote, gemiddelde of kleine CO2-voetafdruk. Vervolgens is de verkoop van fruit, vegetarische producten en vleesvervangers volgens Fuchs flink toegenomen. Tegelijk nam de verkoop van producten met een grote CO2-voetafdruk, als roodvleesproducten, af.
Oda is de grootste online supermarkt in Noorwegen en zag de omzet in 2021 met 25% stijgen naar € 248 miljoen. De onderneming is ook actief in Finland en heeft plannen voor het betreden van de Duitse markt in 2022.
Ook in Nederland zijn veel partijen op zoek naar manieren om duurzaamheidsclaims richting de consument te communiceren. Zo onderzoekt de biologische sector hoe klanten in winkels beter te informeren over de positieve eigenschappen van bio.