Skip to content

Britse foodbedrijven leggen nadruk op vezels

Ruim 20 Britse food- en drankenfabrikanten willen de hoeveelheid vezels in het dieet verhogen.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Ruim 20 Britse food- en drankenfabrikanten willen de hoeveelheid vezels in het dieet van de consument verhogen. Ze willen daartoe producten met een hoger vezelgehalte aantrekkelijker en toegankelijker maken.

De actie is een initiatief van de Food and Drink Federation FDF in het kader van Fiber February. De FDF wil daarmee de kloof tussen de werkelijke vezelconsumptie en de aanbevolen hoeveelheid overbruggen. Uit onderzoek is gebleken dat 33% van de bevolking weet van de aanbeveling om minstens 30 gram vezels per dag te eten. Meer dan 70% weer niet of ze dat inderdaad halen. “Consumenten aanmoedigen om meer van de dingen te eten waar ze niet voldoende van binnen krijgen, is de sleutel voor een betere gezondheid. Sommige van de hoogste risicofactoren bij het eten zijn een lage consumptie van granen, fruit, groente, noten, zaden en vezels.”

Samenwerking foodfabrikanten

De FDF heeft samengewerkt met foodfabrikanten om dit probleem aan te pakken. Daarbij gaat het om het lanceren van nieuwe producten met een hoog vezelgehalte tot campagnes in supermarkten om het bewustzijn bij het grote publiek te verbeteren. “Door vezels in een reeks producten te verhogen, zoals brood, ontbijtgranen en plantaardige melk, wordt het gemakkelijker voor mensen om vezels ook op te nemen in hun dagelijkse eetgewoonten”, denkt de Britse organisatie. Tot de deelnemende bedrijven behoren de fabrikant van vleesalternatieven Quorn, het moederbedrijf van Verkade Pladis, Nestlé, Kellogg’s, Iglo-eigenaar Nomad Foods, General Mills en Ryvita.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur