Foto: ANP
In dit artikel
Jumbo breidt het 1 ster Beter Leven-keurmerk uit naar een groter deel van zijn huismerk-zuivelassortiment.
De supermarktketen wil met een vaste groep van 20 melkveehouders gaan samenwerken die de âduurzamere en meer diervriendelijkeâ zuivel aan Jumbo gaat leveren. De nieuwe zuivelproducten met 1 ster Beter Leven zijn vanaf juni in alle Jumbo-winkels en online verkrijgbaar.
Afspraken voor de lange termijn
De melk is afkomstig van leveranciers van Farmel. De melkveehouders krijgen een extra vergoeding van 1,5 cent per kilo melk voor weidegang en 4,5 cent per kilo melk voor het Beter Leven-keurmerk. Daarnaast bieden de langetermijnafspraken de melkveehouders volgens Jumbo zekerheid en daarmee continuïteit. Wat Jumbo onder de lange termijn verstaat, geeft de supermarktketen niet aan. Ook is het volgens Jumbo nog te vroeg om aan te geven wat de gevolgen zijn voor de verkoopprijzen van de artikelen die aan het assortiment worden toegevoegd.
Verduurzamen dagverse zuivel
Het huidige Beter Leven-zuivelassortiment bestaat uit 9 varianten in de categorieën drinkmelk en yoghurt. Dit assortiment wordt in juni van dit jaar verdubbeld. Daarnaast worden verschillende verpakkingsformaten van karnemelk, halfvolle en volle melk en halfvolle en volle yoghurt toegevoegd. Een aantal van deze producten wordt exclusief â binnen het Jumbo-huismerk â onder het 1 ster Beter Leven-keurmerk gevoerd. Jumbo geeft aan ernaar te streven de dagverse zuivel van het Jumbo-huismerk steeds verder te verduurzamen.
Dierenbescherming: trots op vervolgstap Jumbo
Jumbo was in 2019 de eerste supermarktketen die het 1 ster Beter Leven-keurmerk voor zuivel introduceerde. Dit deed de supermarktketen in samenwerking met de Dierenbescherming, Vogelbescherming Nederland en Natuur & Milieu. Marijke de Jong, programmamanager bij de Dierenbescherming, geeft aan trots te zijn op de vervolgstap die Jumbo nu zet. Ze hoopt dat andere supermarktketens volgen.
Beperkt succes sterren
De Dierenbescherming probeert het Beter Leven-keurmerk voor zuivel al jarenlang steviger in de markt te zetten. Tot nu toe met beperkt succes. Bij de introductie toonde niet iedereen zich even enthousiast. Zo gaven zowel de NZO als ZLTO aan weinig meerwaarde in het nieuwe keurmerk voor zuivel te zien. De Jong gaf eerder al aan dat ook andere Beter Leven-producten een vaak langere aanlooptijd nodig hadden dan bijvoorbeeld met veel geld in het schap geholpen producten, zoals PlanetProof-zuivel.
Melkveehouders die melk willen leveren voor 1 ster Beter Leven, moeten aan verschillende eisen voldoen. Zo is het doel om kalveren, bestemd voor de kalverhouderij, twee keer zo lang op de melkveebedrijven te houden, waardoor de dieren fysiek sterker zijn voor transport. Ook beschikken deelnemende bedrijven minimaal over 5% extensief beheerd kruidenrijk grasland.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp