Foto: Canva
Het Belgische koek- en foodbedrijf Lotus Bakeries heeft de omzet vorig jaar met 13,1% opgevoerd naar â¬Â 750,3 miljoen.
Lotus Natural Foods, met onder meer Näkd en Trek, haalde een omzetgroei van 20%. De nettowinst kwam met bijna â¬Â 94 miljoen 9% hoger uit. CEO Jan Boone waarschuwt dat 2022 moeilijk wordt gezien de sterke kostenstijgingen. Dat kan ertoe leiden dat bepaalde producten niet altijd overal verkrijgbaar zijn.
Ook chocolade van Lotus
Koekmerk Lotus Biscoff kon in de eerste helft van het jaar profiteren van de heropening van de horeca en het gedeeltelijke herstel van de luchtvaart in de Verenigde Staten. Die positieve ontwikkeling heeft zich in de tweede jaarhelft voortgezet. Verder werd in veel landen met succes het nieuwe Lotus Biscoff Sandwich Cookie gelanceerd. âDit is de laatste twee jaar een duidelijke favoriet geworden in het assortiment.â Lotus hoopt dit jaar onder meer ook in Nederland ook chocolade op de markt te brengen.
Herstel na pandemie
Bij Natural Foods was begin 2021 nog sprake van afnemende verkopen door aanhoudende lockdowns, dat is in de rest van het jaar voldoende ingehaald. De divisie droeg daarmee â¬Â 140 miljoen bij aan de jaaromzet. âDit sterke herstel na de pandemie versterkt ons geloof in de strategie. Die is gebaseerd op verdere expansie van marktleidende merken en focus op innovaties in het Verenigd Koninkrijk aan de ene kant en versnelde internationale groei aan de andere.â
Peijnenburg
De derde bedrijfstak zijn âlokale heldenâ waaronder Peijnenburg en Snelle Jelle. Die waren samen goed voor 27% van de omzet. Bij Snelle Jelle was sprake van goede groei, terwijl de omzet bij Peijnenburg stabiliseerde. Het moederbedrijf blijft in dat laatste merk sterk investeren om nieuwe groei te realiseren en voert in dat kader ook een nieuwe campagne âVan Happen word je Happyâ.
Een eerlijke prijsverhoging
Boone: â2022 lijkt uitdagend te worden. Als fabrikant hebben we te kampen met nog nooit vertoonde kostenstijgingen, terwijl we tegelijkertijd consumenten hun favoriete koekies en gezonde snacks willen bieden voor een betaalbare prijs. Daarom mikken we op een eerlijke prijsverhoging voor onze producten. Dat is cruciaal om onze doelen voor marges te bereiken en bovenal om te blijven investeren in groei van onze merken. De consistente implementatie van deze noodzakelijke prijsverhogingen zouden kunnen leiden tot disruptie met bepaalde klanten op de korte termijn, maar dat is de enige manier om te verzekeren dat onze business blijft groeien en ook succesvol blijft op de lange termijn.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst