Foto: Canva
Mag ik dat zeggen: de Wereldvoedselorganisatie WHO trapt een open deur in van hier tot Tokio.
Bedrijven geven fors meer geld uit aan marketing voor chips, cola en hamburgers dan aan gezond voedsel. De organisatie vatte bijna 200 wetenschappelijke studies samen. De factor âjunkfoodmarketingâ loopt in enkele studies zelfs op tot bijna twee.
De marketing is vaak gericht op kinderen. We kennen het allemaal uit de boeken: op peuterniveau in schappen, liefst net vóór de kassa, liggen de chocoladespeeltjes en lollyâs. In felle kleurtjes, en met een zoet luchtje. Vroeg geleerd is oud gedaan.
Wereldwijd lijden er inmiddels meer mensen aan obesitas dan aan honger
Al op jonge leeftijd wordt de voedselvoorkeur beïnvloed, en daarmee op latere leeftijd het consumptiepatroon. Volwassenen zijn gewend geraakt aan hartig, zoet, geur- en smaakstoffen. Bewerkt voedsel als snacks, toetjes, ontbijtgranen zijn niet gezonder, maar wel lekkerder. Het gevolg is ook bekend: veel mensen zijn te dik. Wereldwijd lijden er inmiddels meer mensen aan obesitas dan aan honger. Met alle gevolgen voor gezondheidszorg van dien.
Sturing nodig voor gezonde voeding
Waar het om gaat is om dit patroon te veranderen. Nederlandse supermarkten hebben hiervoor interessante programmaâs, maar de plek van verse groente en fruit vóórin in de winkel, heeft nog steeds de uitwerking dat verderop âcompensatieâ-aankopen gerechtvaardigd zijn.
Als overheden echt werk willen maken van gezonde voeding, is sturing nodig. Dat weten ze al lang. Er zijn (te) veel belangen om strakke regels af te kondigen. Ook dat is niet nieuw. De voedselorganisatie zou zich daar druk over moeten maken. Spreek de beslissers aan! Of gaat dat buiten het boekje van de WHO? Want ook daar gelden interne belangen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp