Skip to content

Omzet Unilever groeit hardst in voeding

De omzet van Unilever groeide in 2021 met 4,5%, vooral door prijsstijgingen van producten.

Updated on:
Business
Nieuws
Knorr, het grootste merk van Unilever, liet een groei zien van tegen de 10%. - Foto: ANP premium

Knorr, het grootste merk van Unilever, liet een groei zien van tegen de 10%. - Foto: ANP

De omzet van Unilever groeide in 2021 met 4,5% tot € 52,4 miljard. Die stijging kwam voor het grootste deel door prijsstijgingen van producten.

De sterkste groei van de omzet was te zien in de Foods & Refreshment divisie, met een omzetgroei van 5,6%. Iets meer dan de helft daarvan (2,9%) kwam door volumegroei en prijsstijgingen waren voor 2,7% verantwoordelijk voor de hogere omzet. De groei werd gedreven door verkopen van voedsel buitenshuis, wat een herstel liet zien ten opzichte van 2020. Veel verkoopkanalen waren toen gesloten vanwege het coronavirus. Het grootste merk Knorr zag ‘high single digit’ (tegen de 10% aan) groei. In de divisie daalde de brutomarge vanwege hogere kosten voor input, die niet volledig kon worden terugverdiend door hogere prijzen. Unilever waarschuwde bij de presentatie voor de hogere prijzen dit jaar. De producent kan de kosten niet allemaal doorberekenen en verwacht dat de marges pas na 2022 zullen herstellen.

Ontevreden beleggers

Het was- en levensmiddelenconcern heeft een aantal weken van ontevredenheid bij beleggers achter de rug. Volgens hen groeide het bedrijf niet hard genoeg en er was kritiek op een mislukte overnamepoging. In alle rumoer rondom Unilever en met de bekendmaking dat het bedrijf zich meer gaat richten op de persoonlijke verzorging ontstond er onzekerheid over de voedingsactiviteiten.

Afsplitsen voedingsdivisie

Onlangs riep vermogensbeheerder Flossbach von Storch al op tot het afsplitsen van de voedingsdivisie met merken als Knorr, Conimex en Hellman‘s. Topman Alan Jope probeerde zijn aandeelhouders gerust te stellen. In een toelichting stelt Jope dat Hellmann’s en Knorr tot de belangrijkste merken van het bedrijf horen, met ook sterke groei. Hij is niet van plan de levensmiddelentak af te splitsen. Ook ijsmerk Ben & Jerry’s doet het volgens hem erg goed. De ijsjes-divisie is inmiddels afgesplitst van de rest van de levensmiddelen bij Unilever.

Geen overnames door Unilever

Ook kondigde hij aan voorlopig geen overnames te willen doen: “We hebben de afgelopen weken uitgebreid contact gehad met onze aandeelhouders en hebben een sterk signaal ontvangen dat de evolutie van onze portefeuille moet worden gemeten. We zijn daarom niet van plan om in de nabije toekomst grote overnames te doen en zullen de komende twee jaar een aandeleninkoopprogramma uitvoeren van maximaal € 3 miljard.” Beleggers waren nog niet erg onder de indruk. De koers daalde bij opening van de beurs een paar procent.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur