Foto: ANP
In dit artikel
De Consumentenbond trekt in haar nieuwe Gezondgids van leer tegen âhealthwashingâ: ongezonde producten presenteren als gezonde producten.
Hierbij gaan fabrikanten aan de haal met de â soms minimaal aanwezige â gezonde ingrediënten en negeren ze de ongezonde aspecten van het voedingsmiddel. Zo ontstaat onterecht een gezonde indruk van een product. Voedingsprofielen zijn volgens de Consumentenbond het antwoord.
âSupermarkten staat vol van producten die een gezonde indruk wekkenâ, schrijft de bond. âWie niet weet wat er in de Schijf van Vijf staat, zou bijna denken dat ze allemaal echt gezond zijn.â
Valse gezondheidsclaims
Op verpakkingen staan gezondheidsclaims als âbron van vezelsâ of ârijk aan vitamine Câ en âzonder toegevoegde suikersâ. âFabrikanten schromen niet om hun producten met dergelijke claims aan te prijzen. Daar is niets mis mee, als ze dat alleen zouden doen bij de werkelijke gezonde voedingsmiddelen, zoals onbewerkte groenten en fruit en ongezouten noten, peulvruchten en naturel muesli. Helaas is de praktijk anders. Een gezonde indruk wekken is in onze optiek pure healthwashing.â
Voorwaarden aan claims
Gezondheidsclaims die fabrikanten mogen gebruiken, zijn vastgelegd in Europese wetgeving. Aan zoân claim zijn allerlei voorwaarden verbonden. Voor de claim ârijk aan vezelsâ moet bijvoorbeeld meer dan 6 gram vezels in 100 gram product zitten. De regels zijn te soepel, stelt de Consumentenbond. âDaardoor verliezen voeding- en gezondheidsclaims hun waarde. In plaats van consumenten te helpen een bewuste keuze te maken, geven ze een vertekend beeld van een product. Dat is misleiding.â
Een gezonde indruk wekken is in onze optiek pure healthwashing
Voedingsprofielen
Daar denkt de Europese Commissie precies zo over, stelt de bond. De Commissie wil zogeheten voedingsprofielen invoeren met grenswaarden voor bijvoorbeeld de hoeveelheid verzadigd vet, suiker en zout die in een product mogen zitten. Zo zijn producten in te delen op hun voedingswaarden. Overschrijdt een product de grenswaarden, dan mag de fabrikant er geen kreten op zetten om het product een gezonde uitstraling te geven. Zo blijven de claims voorbehouden aan voedingsmiddelen die echt gezond zijn. Volgens de huidige wetgeving had de Europese Commissie deze voedingsprofielen al meer dan 10 jaar geleden moeten opstellen, maar dat is belemmerd door weerstand van sommige landen.
Eerlijke informatie voor consumenten
Carl Jakobs, campagneleider Consumentenbond: âConsumenten moeten eerlijke informatie krijgen over hun product. Goede sier maken met een eiwit in een mierzoet toetje of met vezels in een ongezond koekje moet niet mogen. Dat geldt ook voor het toevoegen van iets gezonds zoals vitamines of adverteren met minder vet en ongezond product en daar een gezonde uitstraling mee beogen. Samen met onze Europese koepelorganisatie BEC is de consumentenbond daarom voorstander van voedingsprofielen. Daarmee worden deze vormen van healthwashing aan banden gelegd.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst