Skip to content

Minder omzet en volume voor foodwinkels in vierde kwartaal

Omzet en volume foodwinkels is vorig jaar gedaald, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Updated on:
Nieuws
Retail
De omzet van supermarkten nam vorig jaar af met bijna een procent en het volume met 2,6%. - Foto: Canva

De omzet van supermarkten nam vorig jaar af met bijna een procent en het volume met 2,6%. - Foto: Canva

Winkels in voeding en genotmiddelen maakten in het laatste kwartaal van vorig jaar minder omzet dan een jaar eerder. Ook het volume dat ze verkochten daalde. Dat blijkt uit detailhandelcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De omzet daalde met 0,7% en het volume met 2,3%. Vooral supermarkten zagen een daling. De omzet van supermarkten nam af met bijna een procent en het volume met 2,6%. Speciaalzaken wisten evenveel te verkopen, tegen iets hogere prijzen, want de omzet steeg licht met +0.7%.

Groei kleding- en schoenenwinkels

Winkels in non-foodartikelen deden het beter met een omzettoename van 11,4% en een volumestijging van 7,4%. Vooral kleding- en schoenenwinkels zagen groei. De totale omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2021 ongeveer 6% hoger dan een jaar eerder. Ook het volume steeg, met 4%.

Over heel 2021 zagen supermarkten zowel de omzet als het volume heel licht toenemen ten opzichte van een jaar eerder: met respectievelijk 0,5% en 0,1%. Bij speciaalzaken was de groei groter met respectievelijk 1,4% en 1,7% toename.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur