Skip to content

Dynamiek in de retail

In de retail is dynamiek nooit ver weg.

Updated on:
Column
Retail
Foto: Canva premium

Foto: Canva

In de retail is dynamiek nooit ver weg.

Zo wil de Franse supermarkt Auchan zijn branchegenoot Carrefour overnemen vanwege de veranderende marktomstandigheden. De supermarché aan de rand van de stad heeft het zwaar. De vakantieganger kent ze wel: de supermarkt die met goedkope benzine klanten trekt. Ontstaan omdat de Fransen wat later overgingen tot de zelfbediening dan Nederland en rekening hielden met de fulltime werkende Française die in het weekend de auto vol wou laden.

In het centrum of in de wijk

Hier opende Albert Heijn al in 1952 zijn eerste supermarkt. Veelal werden ze juist in het centrum of in de wijk gebouwd, zodat de huisvrouw met de fiets kon winkelen als ze de kinderen van school haalde.

De problemen in Frankrijk komen niet omdat de benzine nu duur is, maar omdat veel van die plattelandssteden niet meer groeien. En het grote effect van online met thuisbezorging moet nog komen. Vandaar dat deze supermarkten samen de tering naar de nering willen zetten.

Flitsbezorger inzetten

Hier in Nederland zien we ook dynamiek: AH liep vorig jaar qua marktaandeel uit op Jumbo en haalt inmiddels 10% van de markt uit online. Ze lijkt ook net wat beter in de grote stad aanwezig. Reden voor Jumbo om nu Gorillas als flitsbezorger in te zetten. Er zijn namelijk genoeg mensen die niet willen plannen en liever een paar euro betalen voor bezorging binnen 10 minuten – sneller dan de hulpdiensten op het platteland. En dit gaat al lang niet meer over alleen het schepje zout of beetje suiker dat je vroeger van de buurvrouw leende. Velen zien die apen van de bezorgdienst die je voor een paar euro op het fietspad in de weg zitten liever gaan, maar ik vrees dat het een blijvend verschijnsel is.

Innovatieve dynamiek

Kortom: volop innovatieve dynamiek in de retail. Dergelijke concurrentie heeft vaak zijn uitwerking op de rest van de keten, al was het maar omdat het ergens van betaald moet worden. Toeleveranciers kunnen zich dus afvragen of fusies en scherpe concurrentie nog op hen zullen worden afgewenteld. En misschien biedt het kansen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Krijn Poppe

Landbouweconoom