Biologische producten in supermarkt. - Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
De huidige inflatie komt mede door stijgende prijzen voor voeding. Toch betaalt de consument eigenlijk nog te weinig voor landbouwproducten, betoogt Dick Hordijk, ceo van Agrifirm.
Sancties voor boeren
De overheid legt allerlei sancties op aan de boeren: stikstof- en CO2-uitstoot moeten omlaag, dierenwelzijn moet op orde zijn en biodiversiteit is belangrijk. Maar de Nederlandse boer kan niet én rekening houden met eventuele milieuschade en daarnaast ook nog zo efficiënt en goedkoop mogelijk produceren. De marges op het verdienmodel van de meeste boeren en telers zijn echt minimaal.Consument kiest goedkoopste product
De Nederlandse consument vindt het doodnormaal om te ontbijten met een bakje yoghurt en in de middag een boterham met kaas te eten. Diezelfde Nederlander wil dat het stikstofprobleem wordt opgelost en vindt het belangrijk dat dieren in stallen zo goed mogelijk behandeld worden. Maar als diezelfde persoon keer op keer voor het goedkoopste product in de supermarkt kiest, verdient de boer daar niks aan en kan hij zijn producten niet duurzamer gaan produceren.Consument wil graag het milieuvriendelijke product, maar wil daar vaak niet extra voor betalen
Supermarkten zitten klem
Ook supermarkten zitten klem. Zij bieden allerlei biologische en duurzaam geproduceerde producten aan. Denk aan eieren van kippen die gevoerd zijn met oud brood dat we zelf hebben weggegooid. In plaats van eieren van kippen die gevoerd zijn met super efficiënt voer dat deels uit Brazilië komt, en waarvoor regenwoud is gekapt en daardoor voor CO2-uitstoot zorgt. Duurzaam geproduceerd voedsel is ook duurder. De consument wil graag het milieuvriendelijke product, maar wil daar veelal niet extra voor betalen. Vaak ook omdat het simpelweg ontbreekt aan deze bewustwording.Oplossing van het stikstofprobleem ligt deels in handen van consument
Keten onder druk
De hele keten staat hierdoor onder druk. Boeren kijken naar de retailers, maar die zetten druk op de prijzen en concurreren met elkaar. Nederlandse consumenten lijken het verband tussen prijs en kosten voor milieuvriendelijkheid niet te zien. Intussen moeten boeren aan steeds strengere milieueisen voldoen,. Het wordt hen heel erg lastig gemaakt. De consumenten moeten meer bewust worden van de herkomst van hun voedsel en wat de impact is van de keuzes die ze maken. De oplossing van het stikstofprobleem ligt deels in hun handen. Vermoedelijk weten veel mensen dit niet.Milieu-impact van voedsel
Het is een complex probleem, dat volgens mij alleen opgelost kan worden door meer transparantie op de milieu-impact van voedsel. Bijvoorbeeld door informatie op de verpakking, of prijzen waarin het milieu-effect verwerkt is. Tegelijkertijd moeten we met elkaar werken aan verdere bewustwording van consumenten. Het is heel goed mogelijk om nog grote stappen te zetten in de voedselketen voor wat betreft impact op het milieu. Maar dat lukt niet met onbewuste consumenten die voedsel alleen afrekenen op basis van de prijs.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij