Foto: Canva
De Ierse Kerry Group heeft vorig jaar een omzet geboekt van â¬Â 7,4 miljard waarbij het volume met 8% groeide.
De operationele winst kwam met â¬Â 875 miljoen 9,8% hoger uit. Van de omzet was bijna â¬Â 6,3 miljard afkomstig van smaak- en voedingsingrediënten. De overige â¬Â 1,1 miljard kwam van consumentenvoeding, een vooral in het Verenigd Koninkrijk en Ierland actieve divisie die in september grotendeels is verkocht aan Pilgrimâs Pride.
Zuivel in de verkoop
Kerry heeft nog wel beperkte zuivelactiviteiten in Ierland zelf waarvoor het al geruime tijd een koper zoekt. Verder gaf het bedrijf bijna â¬Â 300 miljoen uit aan onderzoek en ontwikkeling. Kerry ontwikkelde in dat verband onder meer een aantal âplantaardige vleesalternatieven innovaties met natuurlijke bewaringâ.
Marktleidend smaak- en voedingsbedrijf
CEO Edmond Scanlon: âHet jaar was belangrijk voor Kerry vanuit een strategisch perspectief. We blijven onze positie als marktleidend smaak- en voedingsbedrijf versterken met een aantal strategische ontwikkelingen terwijl we onze regionale positie verder konden verbeteren om onze groei-ambities te steunen.â
Kerry nam onder meer de specialist voor voedingsbescherming en -bewaring Niacet en het fermentatiebedrijf National Vinegar Co over. Verder werd biotechnologie versterkt met de acquisitie van Biosearch, het Mexicaanse Enmex en vorige week ook nog het Duitse c-LEcta.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst