Een kleine meerderheid van de consumenten kiest bij aankoop van voorverpakte producten (zoals koekjes of chocola) voor producten met een duurzaamheidsclaim. - Foto: Canva
In dit artikel
Duurzaamheid speelt bij consumenten een steeds grotere rol bij de aankoop van verpakte voedingsmiddelen. Dat is wereldwijd het geval, blijkt uit onderzoek van voedingsbedrijf Cargill.
Duurzaamheidsclaims hebben invloed
De resultaten tonen aan dat claims over duurzaamheid consumenten beïnvloeden bij de aankoop van verpakte voedingsmiddelen, zegt Nese Tagma, directeur Strategie en Innovatie bij de divisie van Cargill die voedingsolie en -vetten produceert. âInzichten zoals deze helpen ons om onze innovatie-activiteiten te sturen. Zo kunnen we nieuwe producten creëren die de huidige consumententrends en ingrediëntenvoorkeuren weerspiegelen.â De FATitudes-enquête, zoals Cargill het onderzoek noemt, is uitgevoerd in elf landen. Het gaat om Australië, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Mexico, de Filippijnen, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête is gehouden in de zomer van 2021 bij ongeveer 6.000 supermarkten.Brazilië: 74% gevoelig voor claim duurzaamheid
Cargill wilde weten in hoeverre consumenten bij de aankoop van verpakt voedsel rekening houden met de mate waarin de ingrediënten duurzaam zijn geproduceerd, zoals de oliën en vetten. In Brazilië laat 74% van de consumenten zich leiden door duurzaamheidsclaims, In Mexico is dat 66%, stelt Cargill. Dat is in beide landen een toename van 13 procentpunten ten opzichte van 2019. In India zegt 67% van de consumenten meer geneigd te zijn verpakte levensmiddelen te kopen met duurzaamheidsclaims. Dat is 11 procentpunten meer dan in 2019. In westerse landen waar de enquête is gehouden, spelen duurzaamheidsclaims een kleinere rol, constateert Cargill. In het Verenigd Koninkrijk zegt 51% van de consumenten nu meer nadruk te leggen op duurzaamheid. Dat is 8 procentpunten meer dan twee jaar geleden. In de VS speelt duurzaamheid bij 37% van de consumenten een rol. Dat is 6 procentpunten meer dan in 2019.âDuurzaam verkregenâ
Cargill vroeg in de enquête van 2021 voor het eerst aan consumenten welke specifieke duurzaamheidsclaims een rol spelen bij de aankoop van verpakte voedingsmiddelen. Bovenaan de lijst staan de argumenten âDuurzaam verkregenâ en âbehoud van natuurlijke hulpbronnenâ. Andere criteria spelen een veel minder grote rol, zoals Fair Trade (eerlijke handel), minder verpakking gebruikt en eerlijke lonen. Deze lijst met consumentenvoorkeuren voor duurzaamheid was in vrijwel alle onderzochte landen hetzelfde.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij