Alle vrachtwagens van Coca-Cola Nederland gaan rijden op biobrandstof: HVO100. Dat wordt gemaakt uit hernieuwbare afvalstoffen zoals frituurvet. - Foto: ANP
In dit artikel
In een stap richting duurzaam transport kondigde Coca-Cola Nederland aan al haar vrachtwagens te laten rijden op de biobrandstof HVO100. Volgens de frisdrankgigant levert dat een CO2-reductie op van 90%. Hiermee is Coca-Cola naar eigen zeggen het eerste grote frisdrankmerk dat overstapt op deze duurzamere brandstof.
In Nederland worden gemiddeld 50.000 ritten gereden met goederen van Coca-Cola van onder andere de merken Coca-Cola, Fuze Tea, Fanta en Chaudfontaine. In de klimaatdoelen is vastgesteld dat het bedrijf in 2040 een klimaatneutrale bedrijfsvoering moet hebben. Marijke Jacobs, Associate Director Country Logistics Coca-Cola Europacific Partners Nederland, vertelt in een presentatie van de nieuwe ontwikkeling: âWij zijn als Coca-Cola al lange tijd bezig met duurzaamheid. We hebben veel transportbewegingen en hebben die de afgelopen jaren geprobeerd in te perken en efficiënter te zijn. Nu kiezen we er ook voor om al onze vrachtwagens te laten rijden op een wat duurdere biobrandstof om hiermee onze CO2-uitstoot te verminderen.â
HVO100 biobrandstof
HVO100 is een biobrandstof die bestaat uit afvalstoffen die niet meer te gebruiken zijn voor andere doeleinden. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en wordt gemaakt uit bijvoorbeeld frituurvet en dierlijke vetten. Het getal 100 geeft aan dat het om een pure vorm gaat en de brandstof niet is vermengd met een andere brandstof.
HVO100 is een vorm van diesel en kan volgens leverancier Neste zonder verdere aanpassingen ook gebruikt worden in nieuwere voertuigen met een dieselmotor. Het Finse bedrijf Neste is de grootste leverancier van HVO100 in Nederland en ook voor Coca-Cola. Peter Zonneveld, Vice President Renewables Europe van Neste: âHVO100 is een duurzame stap die nu al genomen kan worden en op grote schaal. Elektrisch- en waterstofaangedreven voertuigen blijven nog achter en ik verwacht niet dat die voor 2030 op grote schaal gaan rijden, al helemaal niet in het grootvervoer. Deze biobrandstof is een manier om nu al CO2 te reduceren.â
Hij verwacht dat de wereldwijde vraag naar HVO100 van Neste de komende jaren gaat groeien naar 30 miljoen ton per jaar. Op dit moment is er volgens inschattingen van het bedrijf voor 40 miljoen ton aan bruikbare afvalstoffen beschikbaar. De prijs van HVO100 ligt een stukje hoger dan reguliere diesel.
Blijven kijken naar vernieuwing
De biodiesel zou dus duurzaam zijn. Aurelia Mohrmann doet onderzoek naar claims die gemaakt worden over HVO100 en andere duurzame energiebronnen bij adviesbureau Rebel Group. Zij zegt dat er ook gekeken moet worden naar de toekomst en andere brandstoffen omdat HVO100 weliswaar een CO2-reductie oplevert, maar er nog steeds uitstoot plaatsvindt. âHVO100 is een hele goede optie maar je moet ook kijken naar de toekomst. Is dit een oplossing voor een jaar of voor de komende vijf jaar? Ik denk dat dit op dit moment de beste stap is voor Coca-Cola, maar we moeten ook naar de toekomst blijven kijken en naar nieuwe ontwikkelingen. HVO100 is nog niet het eindpunt.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp