Skip to content

Herkomst vergt 2 A4’tjes op etiket

Van tal van producten in de schappen is de herkomst raadselachtig.

Updated on:
Commentaar
Sustainable food
Foto: Canva premium

Foto: Canva

De Consumentenbond trekt aan de bel: van tal van producten in de schappen is de herkomst raadselachtig.

De bond pleit voor strenge regelgeving. Op de kaartjes moet het land van oorsprong staan. Nu nog geldt deze informatie over herkomst alleen voor onbewerkt vlees, vis, eieren, groente, fruit, olijfolie en honing. En daar schort het zelfs aan. Albert Heijn, zo beweert de Consumentenbond, biedt in de online supermarkt biefstuk aan van runderen uit Nederland, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Denemarken, Polen, Slovenië, België of Australië. Deze duiding stelt dus niks voor.
Zet er dan niks op!
Als er op hetzelfde stukje bief zout of peper zit, en het volgens de regels ‘bewerkt’ is, hoeft die herkomst niet te worden vermeld. Bij honing is iets soortgelijks: ‘bevat gemengde EU- en niet EU-honing’. Zet er dan niks op! Voor groente kan zo’n herkomstbepaling best lastig zijn. Een vers groentepakket is vaak samengesteld; laat staan de herkomst van de bijgesloten kruidenmix.

Kijken op de verpakking

De herkomstbepaling van samengestelde, verwerkte producten is vaak onmogelijk. Een pizza quattro stagioni vergt twee A4’tjes op het etiket. En dat etiket moet misschien ook nog elke productieshift worden veranderd, omdat de aangevoerde tomatenpuree dan niet meer uit Italië maar uit Marokko komt. En laten we ook eerlijk zijn: hoeveel procent van de consument kijkt op de verpakking naar herkomst?
Wat er op staat, moet er in zitten
Het verhaal is duidelijk anders als de herkomst als marketing wordt ingezet. Wat er op staat, moet er in zitten. Een regioproduct komt uit de regio. Iers vlees is Iers vlees. En geboren, getogen en geslacht in Nederland is geboren, getogen en geslacht in Nederland. De consument die dit echt belangrijk vindt, heeft daar een keuze. Net zoals dat geldt bij een keurmerk voor biologisch, PlanetProof of FairTrade.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur