Foto: Canva
De Consumentenbond trekt aan de bel: van tal van producten in de schappen is de herkomst raadselachtig.
Zet er dan niks op!Als er op hetzelfde stukje bief zout of peper zit, en het volgens de regels âbewerktâ is, hoeft die herkomst niet te worden vermeld. Bij honing is iets soortgelijks: âbevat gemengde EU- en niet EU-honingâ. Zet er dan niks op! Voor groente kan zoân herkomstbepaling best lastig zijn. Een vers groentepakket is vaak samengesteld; laat staan de herkomst van de bijgesloten kruidenmix.
Kijken op de verpakking
De herkomstbepaling van samengestelde, verwerkte producten is vaak onmogelijk. Een pizza quattro stagioni vergt twee A4âtjes op het etiket. En dat etiket moet misschien ook nog elke productieshift worden veranderd, omdat de aangevoerde tomatenpuree dan niet meer uit Italië maar uit Marokko komt. En laten we ook eerlijk zijn: hoeveel procent van de consument kijkt op de verpakking naar herkomst?Wat er op staat, moet er in zittenHet verhaal is duidelijk anders als de herkomst als marketing wordt ingezet. Wat er op staat, moet er in zitten. Een regioproduct komt uit de regio. Iers vlees is Iers vlees. En geboren, getogen en geslacht in Nederland is geboren, getogen en geslacht in Nederland. De consument die dit echt belangrijk vindt, heeft daar een keuze. Net zoals dat geldt bij een keurmerk voor biologisch, PlanetProof of FairTrade.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp