Skip to content

Noodkreet vanwege stijgende proteïneprijzen

XXL Nutrition luidt de noodklok vanwege de sterk stijgende proteïneprijs.

Veruit de meeste proteïne is afkomstig van melkwei, een bijproduct van de productie van kaas uit melk. Foto: Koos Groenewold premium

Veruit de meeste proteïne is afkomstig van melkwei, een bijproduct van de productie van kaas uit melk. Foto: Koos Groenewold

Sportvoedingproducent XXL Nutrition luidt de noodklok vanwege de sterk stijgende proteïneprijs door de populariteit van met eiwit verrijkte voeding.

“Onze marges lossen op door de stijging van 100 tot 350%.” Waar XXL Nutrition al vele jaren producten als supplementen, shakes en repen op de markt brengt die zijn verrijkt met sportprestatiebevorderende ingrediënten als proteïne (eiwit), staat er steeds meer concurrentie op die zich richt op de gewone consument.

Eiwitconsumptie breekt door bij grote publiek

Proteïnerepen, yoghurts, shakes, soepen, waters en pasta’s vullen de schappen van supermarkten en tankstations. Eiwitconsumptie breekt door bij het grote publiek, dat gezondheid steeds hoger in het vaandel heeft. De prijs van eiwit is door de vraag naar proteïne exponentieel gegroeid. “Eind vorig jaar betaalden we € 29,95 voor een kilo whey”, legt Jordy Holthuijsen, marketing manager bij XXL Nutrition, uit. “Dat is in die korte tijd opgelopen € 32,95. Een deel kunnen we wel doorberekenen in producten – we hebben de consumentenprijzen met 15% verhoogd – maar natuurlijk niet alles. Onze marges nemen af.”

Twee soorten proteïnen

Veruit de meeste proteïne is afkomstig van melkwei, een bijproduct van de productie van kaas uit melk. Van deze melkwei worden twee soorten proteïnen vervaardigd; Whey Proteine Isolate (WPI) en Whey Proteine Concentrate (WPC). Vesper, het online platform voor grondstoffen-informatie, zag de melkproductie in Nederland in 2021 met 2,58% dalen, terwijl de vraag naar proteïne tegelijkertijd toenam. Dit resulteerde volgens Vesper de afgelopen twaalf maanden in een stijging van de WPI-prijs van 350%, terwijl de prijs van WPC meer dan 100% steeg. “We voorzien een mogelijke stabilisatie van de prijzen van deze grondstoffen, geen daling”, zegt Alexander Sterk, CEO bij Vesper. “Maar ook een verdere stijging van de prijzen is realistisch.”

Andere bedrijven liften mee

Een grotere productie van proteïnen, dus whey of wei-eiwit, is dan ook de wens van Holthuijsen. “Dan kunnen de prijzen stabiliseren. Er zijn verschillende aanbieders van whey, wat wij weer laten mengen bij derden. Wereldwijd is de vraag naar eiwitten echter ook heel groot. Er gaat bijvoorbeeld veel naar China.”

In zijn optiek liften andere bedrijven mee op het succes van verrijkte voeding en niet altijd met een gezond product. “Of je eiwit nou uit een shake haalt of uit een stukje vlees; het effect is hetzelfde. Als je je eiwitbehoefte maar haalt. En neem de zogenoemde verrijkte repen die in winkels als gezond product worden aangeboden, die zijn door de suikers die er ook in zitten vaak niks beter dan bijvoorbeeld een Mars of Snickers. Ze kunnen wel gezond zijn, maar dat is lastig te beoordelen voor een consument.”

XXL Nutrition in supermarkt

Enkele sportproducten van XXL Nutrition liggen tegenwoordig ook in fysieke winkels met een brede doelgroep, zoals Jumbo en enkele Albert Heijns. “In de supermarkt komt onze doelgroep, de sporters, natuurlijk ook. Dat is goed voor onze naamsbekendheid. Onze eigenaar is destijds voor zichzelf begonnen, omdat de kwaliteit van het aanbod sportvoeding op dat moment onvoldoende was. We maken onze eigen formules voor de serieuze fitnessers en blijven daarbij. Ook werken we samen met PSV aan een productassortiment voor de spelers, in overleg met voedingsdeskundigen.”

Samenwerking met grote voedingsmiddelenbedrijven is wellicht een optie, maar dat doen we nu niet

Holthuijsen verwacht dat de proteïnemarkt de komende jaren blijft groeien. “Ik sta ervan te kijken hoe hard dat gaat. Mensen willen steeds gezonder leven en verrijkte voeding komt tegemoet aan die wens. Gelukkig staat ons merk stevig in deze groeimarkt. Samenwerking met grote voedingsmiddelenbedrijven is wellicht een optie, maar dat doen we nu niet. Eigenlijk hebben we een luxeprobleem, omdat het nu zo druk is.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur