Skip to content

Jumbo scherpt bedrijfsstrategie aan: focus op online

Jumbo scherpt de bedrijfsstrategie aan: meer focus op online en een andere topstructuur.

Updated on:
Nieuws
Retail
Jumbo gaat meer inzetten op online en wil deze boodschappen graag gratis gaan bezorgen. - Foto: ANP premium

Jumbo gaat meer inzetten op online verkoop en wil deze boodschappen gratis gaan bezorgen. - Foto: ANP

Jumbo supermarkten komt met een nieuwe strategie. Hierin komt de focus te liggen op online verkoop. Ook komt er een nieuwe topstructuur.
Onderdeel van de nieuwe bedrijfsstrategie is het investeren in uitbreiding van online kanalen en de positie van de winkels verstevigen. Tegen het Financieele Dagblad (FD) zegt financieel topman Ton van Veen dat Jumbo boodschappen gratis zou willen bezorgen en geld wil verdienen aan gebruikersdata. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat consumenten in 2030 15% van alle boodschappen online doen. Komend jaar opent Jumbo vier nieuwe regionale bezorghubs, wat het totaal op 20 brengt. Ook start de supermarktketen een samenwerking met flitsbezorger Gorillas. De omzet vanuit online activiteiten steeg in 2021 met 30% naar € 650 miljoen.

Minder bestuurslagen

Jumbo Food Group vermindert het aantal bestuurslagen van drie naar twee. Van Veen zal daardoor niet langer CFO zijn bij Jumbo, maar in de raad van commissarissen toezicht houden op de supermarkt. Hij zal zich daar bezighouden met de ontwikkeling van Hema, dat vorig jaar werd overgenomen door de familie Van Eerd. Verder zal hij zich bezighouden met de samenwerking tussen Jumbo en Gorillas en nieuwe aankopen in de toekomst.

Plattere topstructuur

Frits van Eerd zal de leiding hebben in het dagelijkse bestuur van de keten. Van Eerd: “Om deze strategie effectief uit te voeren, gaan we aan de slag met een eenvoudigere en plattere topstructuur. We gaan werken met een vernieuwd en compact directieteam en maken onze raad van commissarissen klaar voor de komende uitdagende fase van ons familiebedrijf.” Ook commercieel directeur Colette Cloosterman-van Eerd verlaat haar functie voor een plek in de raad van commissarissen.

Nettowinst Jumbo daalt naar € 139 miljoen

De totale consumentenomzet van Jumbo en La Place kwam uit op € 9,91 miljard. Hiervan kwam € 9,85 miljard voort uit de Jumbo-formules en € 52 miljoen vanuit La Place. De nettowinst van Jumbo was in 2021 € 139 miljoen. Dat is lager dan in 2020, toen maakte het bedrijf nog € 142 miljoen winst. Voor 2022 verwacht de supermarktenketen een omzet te draaien van € 10 miljard. De familie Van Eerd ontving een dividend van € 127 miljoen, tegen € 52,5 miljoen in 2020.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur