Skip to content

Biologisch goed voor omzet van ruim € 120 miljard

De wereldwijde markt voor bio-producten is in 2020 gegroeid naar een omzet van € 120,7 miljard.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

De biologische sector is in 2020 vooral gegroeid in de VS en de EU, maar ook in andere delen van de wereld neemt de interesse in biologische landbouw toe, zo blijkt uit The World of Organic Agriculture.

De wereldwijde markt voor biologische producten is in 2020 gegroeid naar een omzet van € 120,7 miljard. Mede als gevolg van de pandemie groeide de markt met een recordbedrag € 15 miljard. In twintig jaar tijd is de marktomvang meer dan vertienvoudigd. Dat blijkt uit het rapport The World of Organic Agriculture, opgesteld door het Zwitserse onderzoeksinstituut FiBL en de wereldwijde koepelorganisatie van de biologische landbouw- en voedingssector IFOAM.

190 landen

Het gaat om een 346 pagina’s tellend naslagwerk voor wat betreft de ontwikkelingen in de biologische sector wereldwijd in 190 landen. Hoewel lang niet al de gewenste data voorhanden zijn, geeft het rapport een goed beeld van ontwikkelingen wereldwijd. Dat de meest recente cijfers voor een groot deel uit 2020 dateren, heeft volgens het FiBL te maken met de vertraging in aanvoer van data.

Bio doet het vooral in VS en EU goed

Het zijn vooral Noord-Amerika en Europa waar biologisch het goed doet. De werelddelen waren in 2020 goed voor respectievelijk 43,2 en 44,5% van de totale biologische retailomzet. Tegelijk zijn er wel degelijk ontwikkelingen zichtbaar in andere regio’s en landen. Zo is de biologische retailomzet in China gestegen naar € 10,2 miljard. Daarbij signaleren de opstellers van het rapport dat bio in meer landen groeit. Tegelijk ontbreekt het voor veel landen nog aan harde cijfers. Ook steeds meer overheden maken werk van bio. Er zijn meer certificeringsorganisaties ontstaan en verschillende landen stimuleren direct de ontwikkeling van biologisch landbouw. Wel is de primaire focus daarbij vaak gericht op het terugdringen van de CO2-uitstoot en niet zozeer biologische landbouw.

Bio nog steeds een niche

De biologische sector is in de afgelopen decennia fors gegroeid. Van een paar miljard omzet begin jaren 90 naar een omzet van ruim € 120 miljard in 2020. Wat betreft de biologische omzet is gekeken naar de beschikbare retailcijfers van 48 landen. Schattingen wat betreft de totale wereldwijde retailomzet lopen uiteen, maar biologisch is op het totaal hoogstens goed voor een paar procent van deze markt. In Europa zijn Duitsland en Frankrijk met biologische retailomzetten van respectievelijk € 15 miljard en € 12,7 miljard koploper. In Noord-Amerika is de Verenigde Staten goed voor een bio-omzet van € 49,5 miljard. Daarmee is de VS de grootste markt voor biologisch. Canada realiseerde met een plus van 26,1% voor biologisch de snelste marktgroei.
Wat betreft besteding per inwoner loopt Zwitserland met een bedrag van € 418  per jaar voorop. De Zwitsers worden gevolgd door Denemarken (€ 384), Luxemburg (€ 285) en Oostenrijk (€ 254).
De gemiddelde besteding per persoon aan biologisch wereldwijd kwam uit op € 15,80 per jaar. Wat betreft marktaandeel biologisch op het totaal staat Denemarken met 13% nog steeds aan kop. Daarna volgen Oostenrijk (11,3%) en Zwitserland (10,8%). Goed zichtbaar is dat bio het vooral goed doet in landen met relatief hoge inkomens.

Bio goed voor 1,6% van wereldwijde landbouwareaal

Het biologisch areaal is met 75 miljoen hectare goed voor 1,6% van het wereldwijde landbouwareaal. Het biologisch areaal nam in 2020 met 3 miljoen hectare toe (+4,1%) ten opzichte van 2019. De grootste groei is zichtbaar in Argentinië (781.000 hectare +21%), Uruguay (589.000 hectare +28%), India (359.000 hectare +16%) en Frankrijk (307.880 hectare +13,7%). Australië heeft met 35,7 miljoen hectare het grootste biologisch areaal. Het gaat hier voor een groot deel om extensieve graslanden. Na Australië volgen Argentinië (4,5 miljoen hectare) en Uruguay (2,7 miljoen hectare).
In Oceanië ligt het percentage biologisch areaal ten opzichte van het totale landbouwareaal op 9,7%. In Europa gaat het om 3,4% en in de EU om 9,2%. In 18 landen ligt dit percentage om meer dan 10%. Koploper is dwergstaat Liechtenstein met 41,6%. Daarna komt Oostenrijk met 26,5%. Het Europese bureau voor statistiek kwam recent met nieuwe cijfers voor de EU. Daaruit blijkt dat het biologische areaal in de EU in 2020 ten opzichte van 2019 met 0,6 procentpunt is gegroeid naar 9,1% van het totale landbouwareaal.
Meer dan twee derde van het biologisch areaal op de wereld bestaat in 2020 uit graslanden. Het gaat om bijna 51 miljoen hectare, 4% meer dan in 2019. Van het biologisch areaal bestaat 18% uit bouwland. Dit percentage steeg met 1% ten opzichte van 2019. Het meeste bouwland wordt gebruikt voor de teelt van granen. Daarna volgen voedergewassen, oliezaden, droge peulvruchten en textielgewassen. Meerjarige teelten, als olijven en noten, zijn goed voor 7% van de biologische landbouwgrond. In deze teelt is sprake van een stijging van het areaal met 15,7%. Waarschijnlijk ligt het percentage bouwland hoger dan gemeld, aangezien een aantal landen als Brazilië en India, met grote biologische arealen, geen details over landgebruik beschikbaar hebben.

Bio blijft groeien

In het naslagwerk van FiBL en IFOAM komen ook een aantal deskundigen aan het woord over de markt. Duidelijk is dat ook voor komende jaren groei wordt verwacht aangezien consumenten biologisch blijven associëren met thema’s als gezondheid, voedzaamheid en welzijn. Wel zijn er ontwikkelingen die de groei kunnen beperken. De sector heeft, net als andere sectoren, nog steeds te kampen met logistieke problemen. Daarbij is er flinke concurrentie met andere duurzaamheidskeurmerken. Ook zijn er zorgen over het op peil houden van voldoende aanbod en ontwikkelingen rond regelgeving.

De juiste biologische boodschap

Communicatie over wat biologisch is, blijft belangrijk. Opvallend zijn de uiteenlopende redenen waarom consumenten in de verschillende landen voor biologische producten kiezen. Vaak wordt biologisch geassocieerd met gezondheid en welzijn, maar in Denemarken en Frankrijk kopen consumenten bijvoorbeeld vaker biologische producten uit milieutechnische overwegingen. In Duitsland is dierenwelzijn een belangrijke reden en in de VS is het feit dat bio vrij is van GMO’s een belangrijke reden om voor bio te kiezen. Het is voor biologische bedrijven dan ook een uitdaging om de juiste biologische boodschap aan klanten te communiceren.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen