Skip to content

AH vergroot plantaardig assortiment

De supermarktketen breidt zijn assortiment uit met ruim 150 nieuwe producten.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: Jacco Klamer premium

Foto: Jacco Klamer

Albert Heijn vergroot zijn vega(n) assortiment. De supermarktketen breidt zijn assortiment uit met ruim 150 nieuwe producten, waardoor de teller op ruim 1.000 vega(n) producten komt. Daarnaast verdubbelt AH het aantal Prijsfavorieten op vleesvervangers. Daarmee wordt de prijs van deze vleesvervangers gelijk aan of goedkoper dan de vleesproducten in kiloprijs.

Veldbonenburger

Eén van de nieuwe producten is een veldbonenburger, speciaal ontwikkeld voor de supermarkt. De burgers zijn gemaakt van Nederlandse veldbonen en geproduceerd in Nederland. de burgers bestaan voor 63% uit gerehydrateerd veldboneneiwit. Daarnaast bevatten ze onder andere appelsap, plantaardige olie en erwteneiwitisolaat. Ook zalmburgers (op basis van soja-eiwit), paddenstoelenshoarma en een plantaardige variant van kaviaar op basis van zeewier zijn nieuwe producten.

Meer gemak en inspiratie

CEO Marit van Egmond ziet dat de interesse in plantaardig groeit en dat de vraag toeneemt, maar dat consumenten ook behoefte hebben aan meer gemak en inspiratie. Albert Heijn draait de campagne ‘Vega. Krijg de smaak te pakken’ om consumenten bekend te maken met plantaardig eten en de plantaardige producten van Albert Heijn. AH wil consumenten ondersteunen naar een voedselpatroon met 60% plantaardige eiwitten.

Nutri-Score A of B

De supermarkt zegt de voedingswaarden van het eigen merk vleesvervangers en alternatieven op zuivel goed in te gaten te houden. ‘Het zout en verzadigd vet wordt zo laag mogelijk gehouden en tegelijkertijd wordt er voor voldoende eiwitten en, daar waar relevant, voor de aanwezigheid van de juiste vitamines en mineralen gezorgd’, aldus AH. Sinds kort staat het Nutri-Score logo op alle eigen merk-vleesvervangers. 80% van de vleesvervangers heeft Nutri-Score A of B. “Uiteindelijk streven we naar lekkere en gezonde vega- en plantaardige producten met zo min mogelijk gebruik van hulpstoffen,” aldus Van Egmond. Nutri-Score is het stoplichtlogo dat consumenten zou moeten helpen om een gezondere keuze binnen productgroepen te maken. Albert Heijn rolde het logo, dat nog niet landelijk is ingevoerd, breed uit bij wijze van pilot.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur