Volgens Jos Hugense, CEO van Meatless, zijn vleesvervangers nodig om consumenten te overtuigen. Dat zei hij tijdens het Eiwittransitie Congres van Food&Agribusiness. - Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
De eiwittransitie staat op een punt dat er nieuwe producten of productverbeteringen nodig zijn om de consument mee te nemen in het consumeren van meer plantaardige eiwitten. Dat kwam naar voren tijdens het Eiwittransitie Congres van Food&Agribusiness in Nieuwegein.
Als een consument geen vlees meer wil eten, mist er een bruinkleurig product op het bord
Focus op namaken vlees- en zuivelproducten
Volgens Danielle Mol, oprichter en consultant bij The Green Up Company, is er in de voedingsindustrie lang gefocust op het namaken van vlees- en zuivelproducten, met name om de flexitatiër te overtuigen. âMaar de ene flexitariër is de andere flexitariër niet. En veel vegetariërs hebben niet per se behoefte aan producten die op vlees of zuivel lijken.â Over dat vlees- en zuivelvervangers niet per se op dierlijke producten moeten lijken, is niet iedereen het eens. Volgens Niko Koffeman, medeoprichter van De Vegetarische Slager, en Jos Hugense, CEO van Meatless, zijn die producten nodig om consumenten te overtuigen. âAls een consument geen vlees meer wil eten, mist er een bruinkleurig product op het bord. Om dat gat in te vullen, is er iets nodig dat op het vleesproduct lijkt. Daar moet je namelijk niet te veel over uit hoeven leggen.â Jos Hugense van Meatless gelooft niet dat consumenten uit zichzelf bijvoorbeeld meer peulvruchten gaan eten en anders gaan koken. âWe gaan echt niet ineens met zân allen meer bruine bonen eten. Dan was het âprobleemâ zo opgelost. Je hebt processing van voedingsmiddelen gewoon nodig, daar kom je niet onderuit.âImago van soja
Hoewel er ook meer focus komt op nieuwe grondstoffen, moet soja niet worden uitgebannen, vindt Niko Koffeman. âHet is een geweldig ingrediënt. Het slechte imago van soja moeten we te lijf gaan, in plaats van het ingrediënt.â In Nederland is onder andere groeiende aandacht voor veldbonen, het meest kansrijke eiwitgewas volgens Ton Wouda van Limagrain. De teelt is echter nog beperkt. Jos Hugense haalt ongeveer een kwart van de veldbonen die zijn bedrijf verwerkt tot texturen voor gebruik in vleesvervangers uit Nederland. âDat doen we eigenlijk puur uit sympathie. De prijzen zijn hoger dan die voor de veldbonen uit Duitsland. Daar krijgen boeren teeltsubsidie en wordt er fors geïnvesteerd in de teelt en verwerking.ââSteeds moeilijker om te blijven innoverenâ
Nieuwe technieken kunnen helpen bij het geschikter maken van de (nieuwe) grondstoffen voor vlees- en zuivelvervangers. Zo maakt start-up Rival Foods gebruik van een nieuwe technologie om plantaardige eiwitten te structureren. Zo kunnen vleesvervangers gemaakt worden die op filet-vleesproducten lijken. Volgens oprichter Birgit Dekkers wordt het steeds moeilijker om te blijven innoveren. Nieuwe technologieën zoals die van Rival Foods kunnen helpen producten te maken die voldoen aan de wensen van consumenten. Daarnaast kan fermentatie een belangrijke rol spelen. Zo kan fermentatie de bonige bijsmaak verminderen, de textuur van plantaardige eiwitten verbeteren en producten veiliger maken, aldus Renske Janssen, projectmanager eiwittechnologie bij NIZO.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst