Skip to content

Grote foodbedrijven willen flexibele verpakkingen recyclen

Vijf grote Europese voedingsbedrijven willen flexibele verpakkingen beter recyclebaar maken.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Recycling van kunstof verpakkingen. Flexibele, lastig te recyclen verpakkingenzijn  goed voor 44% van al het consumentenafval. - Foto: ANP premium

Recycling van kunstof verpakkingen. Flexibele, lastig te recyclen verpakkingenzijn goed voor 44% van al het consumentenafval. - Foto: ANP

Vijf Europese voedingsbedrijven zetten zich in voor het circulair maken van flexibele voedingsverpakkingen en starten het Flexible Packaging Initiative.

Mars, Mondelēz International, Nestlé, PepsiCo en Unilever zijn samen een intitatief gestart om ervoor te zorgen dat flexibele verpakkingen makkelijker te recyclen worden. De bedrijven gaan hun eigen verpakkingen onder de loep nemen met het doel om uiteindelijk minder verpakkingen te gebruiken. Eerder kondigde PepsiCo al aan in 2030 alleen nog maar recyclebaar of hernieuwbaar materiaal te gebruiken voor hun chipszakken.

Slecht recyclebaar

Flexibele verpakkingen worden veel gebruikt als verpakking van voeding. Het is vaak dun en bestaat ook uit meerdere lagen. Een chipszak, chocoladeverpakking of een pak koffie zijn voorbeelden van flexibele verpakkingen. Doordat hiervoor vaak meerdere soorten materialen worden gecombineerd, is het moeilijk om de verpakking in zijn geheel te recyclen. Flexibele verpakkingen van de kunststoffen PP, PET, PA, EPP, PS en PLA zijn op dit moment niet efficiënt recyclebaar en komen bij de sortering van afval in de zogenoemde mixfractie terecht.

44% van het afval

Het Flexible Packaging Initiative gaat kijken naar een manier waarop deze producten beter gerecycled kunnen worden. Bijvoorbeeld door te kijken naar effectievere verzameling, sortering en naar nieuwe manieren om het te recyclen. In Europa zijn flexibele verpakkingen goed voor 44% van al het consumentenafval. De vijf bedrijven gaan aan de slag aan de hand van vijf onderwerpen: meer regels vanuit de overheden, consumenten informeren, beter sorteren met meer verantwoordelijkheid voor producenten, meer investeringen in nieuwe grondstoffen en tot slot moeten deelnemende bedrijven investeren in het circulair maken van hun verpakkingen en zich daaraan houden.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur