Foto: Hans Prinsen
In dit artikel
De Week Zonder Vlees & Zuivel misleidt de consument. Dat vindt Stephan Peters van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO).
Zuivel vervangen niet effectief
Onderzoek naar aanpassingen in ons voedingspatroon toonde al in 2017 aan dat het vervangen van zuivel geen effectieve manier is om de klimaatimpact te verminderen. Uit berekeningen in het door Blonk Consultants ontwikkelde rekenmodel Optimeal blijkt dat als je zuivel uit het voedingspatroon weghaalt, je minimaal 300 gram extra groente, 100 gram extra peulvruchten en 4 keer meer vis moet eten. De som van de klimaatimpact van deze voedingsmiddelen is nagenoeg gelijk aan de klimaatimpact van zuivel. Kortom, als je zuivel weglaat uit je voeding, moet je onder andere meer plantaardige producten eten om dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen. En die vervangende producten hebben nagenoeg dezelfde klimaatimpact als zuivel. In het rapport dat is opgesteld voor de onderbouwing van de klimaatcijfers van de Week Zonder Vlees & Zuivel ontbreekt deze nuance van gezonde vervanging van vlees en zuivel.Klimaatbelofte onjuist
Het is dan ook onjuist dat de Week Zonder Vlees & Zuivel consumenten met een klimaatbelofte verleidt om zuivelproducten uit hun menu te halen. Helemaal omdat die klimaatwinst gebaseerd is op een bord dat voor een deel leeg is. Als je wel rekening houdt met het op een gezonde manier vervangen van zuivel â en dus niet inlevert op je dagelijks benodigde voedingsstoffen â dan is er nagenoeg geen klimaatwinst.Wie duurzamer wil eten, hoeft zuivel niet te vervangenEerlijke communicatie over duurzaam én gezond eten is in ieders belang. Sinds jaar en dag staan melk en yoghurt met een reden in de Nederlandse Schijf van Vijf. Zuivelproducten leveren onder andere 60% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium en 40% van de vitamine B12. Je kunt gezonde producten met belangrijke voedingsstoffen niet zomaar weglaten uit een voedingsadvies. De Week Zonder Vlees & Zuivel zou ook dát verhaal moeten vertellen. De onderbouwing van de Week Zonder Vlees en Zuivel is dus onjuist en onvolledig. Om die reden hebben wij de organisatoren van de Week Zonder Vlees & Zuivel verzocht om â& Zuivelâ uit hun campagnenaam te halen. Gezondheid moet een centrale plek krijgen bij het verduurzamen van ons voedingspatroon. Daar zetten wij ons voor in. De consument moet de juiste informatie hebben om duurzame én gezonde voedingskeuzes te maken. We roepen andere organisaties op dat ook te doen. Want de gezondheid van de consument mag niet vergeten worden bij ons streven naar een duurzamere wereld.
Eet gezonder
Wie duurzamer wil eten, hoeft zuivel niet te vervangen. Er zijn effectievere manieren om duurzamer te eten. Eet gezonder, neem wat minder vlees en drink minder alcohol en frisdrank. En koop en eet niet meer dan nodig is. Dan verspil je minder voedsel en blijf je gezond.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp