Albert Heijn breidt bezorgnetwerk van AH Compact uit naar bijna 1,5 miljoen huishoudens. De service richt zich op kleine huishoudens. - Foto: Albert Heijn
Albert Heijn breidt het netwerk van zijn bezorgservice AH Compact uit naar 390.000 kleine huishoudens. In totaal kan AH Compact nu rond de 1,5 miljoen huishoudens in 50 steden beleveren, ofwel 1 op de 5 huishoudens.
AH Compact is september 2020 gelanceerd heeft het assortiment sinds medio 2021 geleidelijk uitgebreid naar 6.000 producten. De minimale bestelwaarde bij AH Compact is € 35. De reguliere bezorgservice heeft een minimale bestelwaarde van € 50. Bij concurrent Picnic was de minimale bestelwaarde al langer € 35 en bij Jumbo moet de consument ook voor € 50 bestellen om de boodschappen op de stoep te krijgen.
E-commerce
Online boodschappen worden een steeds belangrijker segment voor supermarkten. AH haalt naar eigen zeggen 10% van zijn omzet uit thuisbezorging. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat consumenten in 2030 15% van al hun boodschappen online doen. Marktonderzoeksbureau IRI schatte eerder al dat 60% van de totale groei van alle supermarkten in 2021 voorkwam uit de online verkoopkanalen. Jumbo maakte eind februari zijn nieuwe strategie bekend, waarin de focus moest komen op online activiteiten.