Het productaanbod van Oatly groeide. - Foto: Roel Dijkstra
In dit artikel
Havermelkproducent Oatly maakte in 2021 53% meer omzet dan een jaar eerder. De omzet kwam uit op $â643 miljoen (â¬Â 586 miljoen). In het laatste kwartaal was de groei 46%.
Daarmee lijkt de producent van plantaardige zuivelalternatieven het beter te doen dan producenten van plantaardige vleesproducten. Beyond Meat en Maple Leaf Foods bijvoorbeeld zagen hun omzetgroei teruglopen vorig jaar.
Toni Petersson, CEO van Oatly, merkte op: â2021 was een recordjaar voor Oatly, met een omzetgroei van meer dan 50% op jaarbasis, aangewakkerd door de wereldwijde vraag naar onze producten, ondanks de aanhoudende Covid-19-variantgerelateerde uitdagingen over de meer dan 20 landen waarin we actief zijn.â
Groei in foodservice en retail
De omzetgroei in Emea (Europa, Midden-Oosten, Afrika) was minder dan de totale omzetgroei. De omzet nam toe met 26% tot $â337 miljoen, waarmee het de grootste afzetmarkt is voor Oatly. De omzet in de Amerikaâs bedroeg $â180 miljoen en steeg 80% ten opzichte van vorig jaar. Ook in Azië was een groei van 137% tot $â127 miljoen.
De groei kwam vooral door een grotere productie in vergelijking met een jaar eerder en door groei in foodservice- en retailkanalen in voornamelijk het productaanbod van haverdranken. Nieuwe productiecapaciteit in Vlissingen en Ogden (VS) zorgde voor meer productie.
De ebitda (resultaat voor belastingen, afschrijvingen en rente) bedroeg -$â147 miljoen. In 2020 was dat resultaat nog -$â32 miljoen. Ook het verlies voor belastingen nam toe: van -$â58 miljoen in 2020 naar -$â215 miljoen. Oatly maakte meer kosten, onder andere voor personeel, advies, het zijn van een beursgenoteerde onderneming, en voor bedrijfskosten die te maken hebben met het opschalen van het bedrijf.
Positief over toekomst
De producent is positief over de toekomst. âDe fundamenten van ons bedrijf zijn sterkâ, aldus de CEO. Het bedrijf verwacht in het lopende jaar een omzet van $â880 miljoen tot $â920 miljoen, een stijging van 37% tot 43% ten opzichte van 2021.
Op de langere termijn verwacht Oatly een brutowinstmarge van meer dan 40% en een ebtida-marge van 20% doordat het profiteert van meer eigen productie, meer schaalvoordelen en sterke omzetgroei.
Bekijk het verloop van de aandelenkoers van Oatly en andere food- en agribedrijven via FoodAgribusiness.nl/markt
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp