Nutri-Score op een product. Het logo bestaat uit 5 cijfers en 5 verschillende kleuren. A en groen zijn de gezondste keuzes en E en rood de ongezondste. Foto: ANP
Gezonde voeding draagt bij aan een gezonde leefstijl en voorkomt daarmee sommige ziekten. Een voedselkeuzelogo kan helpen om die gezonde keuzes te maken. Dat werd benadrukt op de bijeenkomst âVoeding als Medicijnâ van de Vereniging van Ver(s)kenners.
Door keuzestress weg te nemen, motiveren we het maken van goede stappenâMensen willen gezond ouder worden. Daarom is het ook voor een retailer belangrijk om je met voeding te onderscheidenâ, stelt Elise Rijnhout, bestuurslid van de Vereniging van Ver(s)kenners vanuit haar functie new product development manager bij salade- en vleeswarenproducent De Menken Keuken. âOok binnen ons bedrijf ontwikkelen we concepten die inspelen op gezondheid. Hoe bewerkt kan dat nog zijn, daar worstelen we mee. Binnenkort introduceren we veggie spreads die bestaan uit 70% groente, met Nutri-Score A. Zo maak je het voor de consument makkelijk om gezond te kiezen. Dat is heel belangrijk. Door keuzestress weg te nemen, motiveren we het maken van goede stappen.â
âVoedsel is geen medicijnâ
Die opmerking sluit naadloos aan bij het relaas van Simone Hertzberger. Zij was in kwaliteits- en duurzaamheidsfuncties bij Ahold/Albert Heijn nauw betrokken bij het ontstaan van voedselkeuzelogoâs. Hertzberger, tegenwoordig onder meer hoofdredacteur van de VMT Thema Update Voedselveiligheid, spreekt zich allereerst uit over het thema van de dag: âVoedsel is geen medicijn. Het kan problemen voorkomen, maar het geneest je niet.â Ook over de rol van de retail in gezonde voeding heeft ze, refererend aan de voedingsapps die als paddenstoelen uit de grond schieten, een stelling paraat: âRetailers moeten absoluut niet de pretentie hebben te weten wat gezond is. Die expertise moet je van buiten halen, van experts op dat gebied.âGezonde-keuze-klavertje
Hertzberger stond aan de wieg van het gezonde-keuze-klavertje op AH-artikelen. Dat werd opgevolgd door het vinkje voor alle producten. âEen prachtig initiatief! Ik had toen graag een stoplichtsysteem gezien, omdat iedereen dat makkelijk kan lezen. Dat was toen onbespreekbaar bij de A-merken. Want stel dat je een rood of oranje vinkje zou krijgen, dat wil je voorkomen.â Vreemd is het dan ook niet dat Hertzberger zeer enthousiast is over het nieuwe voedselkeuzelogo Nutri-Score. âIk ben hiervan een groot voorstander, omdat het breed wordt gedragen door Europese overheden en omdat het consumenten helpt gezonder te kiezen. Heel positief is dat het de voedingsmiddelenproducenten motiveert om hun producten gezonder te maken, zodat ze beter scoren met Nutri-Score.âLogo in ontwikkeling
Kritiek is er ook op het logo, want eenzelfde product scoort soms ineens anders in een grotere verpakking. âHet is nog niet klaar, Nutri-Score is in ontwikkeling. Ook met het Voedingscentrum. Het wordt breed gedragen, dat is het belangrijkste. Supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven pakken het enthousiast op. Soms zelfs iets te voortvarend. Een mooier compliment is er niet.â Ze drukt de aanwezige vers-producenten dan ook op het hart om het logo te omarmen en te gebruiken als communicatiemiddel naar de consument.Lees ook: The Right Meal: gezonde voeding helpt patiënten fit te blijven
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp