Effecten van voedselproductie op milieu en klimaat zijn niet terug te zien in de prijzen in de supermarkt, zegt Eosta. - Foto: Canva
Hoge kosten voor milieu en samenleving
De wereldwijde marktwaarde van alle geconsumeerde levensmiddelen wordt geschat op $â9 biljoen. Onafhankelijke organisaties schatten volgens Eosta echter dat de kosten voor het milieu en de samenleving meer dan twee keer zo hoog zijn, namelijk $â19,8 biljoen. Deze verborgen kosten worden niet gedragen door bedrijven en worden vaak afgewenteld op andere landen, vooral op het zuidelijk halfrond, en op toekomstige generaties. Omgekeerd blijven ook maatregelen van duurzame landbouwbedrijven om de biodiversiteit juist in stand te houden onzichtbaar. Het handboek is een initiatief van verschillende bedrijven; naast Eosta ook Gepa, HiPP, Lebensbaum, de Martin Bauer Group, Primavera, de NGO Misereor en GLS Bank.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst