Prijsverhogingen zijn de voornaamste oorzaak dat Duitse huishoudens vorig jaar bijna € 5 miljard meer uitgaven aan voeding. - Foto: Canva
Duitse consumenten gaven vorig jaar â¬Â 179 miljard uit aan voedingsmiddelen. Dat bedrag ligt 2,9% hoger dan in 2020.
De bestedingen aan voeding zijn vooral toegenomen als gevolg van hogere prijzen. Het volume aan voedingsmiddelen was een fractie kleiner dan in 2020. Dat is niet zo verwonderlijk, want door sluiting van de horeca stegen de huishoudelijke aankopen van voedingsmiddelen in het eerste coronajaar met 3,7%. Ook in het jaar voor de corona-uitbraak (2019) nam de afzet van voeding aan huishoudens relatief sterk toe, toen met 2,3%.
Bijna â¬Â 5 miljard meer aan voeding
Prijsverhogingen zijn dan ook de voornaamste oorzaak dat Duitse huishoudens vorig jaar bijna â¬Â 5 miljard meer uitgaven aan voeding. Ten opzichte van 2019 laten de bestedingen aan voeding een stijging zien van bijna â¬Â 15 miljard. Die groei alleen al is groter dan wat Duitsers jaarlijks in totaal uitgeven aan bijvoorbeeld schoenen of gereedschap en apparatuur voor huis en tuin.
De laatste twee jaar gaat er ook een groter deel van de huishoudelijke uitgaven naar de aankoop van voedingsmiddelen. In 2020 en 2021 steeg dat aandeel naar 10,6%, tegen zoân 9,5% in de jaren daarvoor. Ondanks het groeiende aandeel van voeding in de bestedingen, gaat toch een kleiner deel van het geld naar voeding dan elders in de Europese Unie. Gemiddeld in de EU is 13,5% van de huishoudelijke uitgaven bestemd voor voeding.
Voedingsaandeel in Nederland 11,9%
Roemenen geven in verhouding het meeste van hun besteedbare geld uit aan voeding. Uit hun portemonnee gaat een kwart naar voedingsmiddelen. Inwoners van veel andere Oost-Europese lidstaten besteden bijna een vijfde van hun uitgaven aan voeding. In Nederland neemt voeding 11,9% van alle huishoudelijke bestedingen in.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst