Foto: ANP
P&O Ferries, de grootste aanbieder van veerdiensten tussen Calais en Dover en ook eigenaar van de dagelijkse dienst tussen Rotterdam en Hull, heeft donderdagmiddag alle schepen tot nader order stilgelegd.
Dat betekent ook dat een groot aantal verstransporten naar en van het Verenigd Koninkrijk (VK) vertraagd worden en op korte termijn moeten worden omgeleid. Met de dienst uit Rotterdam worden bijvoorbeeld veel producten uit het Westland, maar ook bloemen naar de Britse markt vervoerd. In zowel Dover als Calais leidde de plotselinge stop al snel tot lange rijen wachtende vrachtwagens.
Vaste medewerkers ontslaan
Het veerbedrijf heeft vorig jaar voornamelijk door de coronabeperkingen opnieuw een verlies geleden van € 120 miljoen. Volgens de eigenaar, havenexploitant DP World uit Dubai, is dat niet langer houdbaar. P&O Ferries wil daarom alle 800 vaste werknemers op staande voet ontslaan en hen vervangen door goedkopere buitenlandse inhuurkrachten. Op één van de schepen op de lijn Rotterdam-Hull is 80% van het personeel al jaren Filipijns. De Britse vakbonden hebben hun leden verzocht de schepen bezet te houden totdat er een oplossing is gevonden.