Skip to content

Google gebruikt data tegen voedselverspilling

Foto: ANP premium

Foto: ANP

Techgigant Google gaat zijn eigen voedselverspilling halveren met behulp van data.

Google gaat gebruikmaken van zijn eigen datasystemen om voedselverspilling te halveren en uiteindelijk niks meer te verspillen. Met Google Cloud technologie worden data over de kwaliteiten en kwantiteit van voedsel in kaart gebracht en dat geeft inzicht in hoe voedsel bederft. De data worden verzameld in de cloud en dat leidt uiteindelijk tot een databank vol met informatie over producten die veel worden weggegooid. Uiteindelijk geven de data koks en inkopers inzicht en kunnen zij makkelijker aanpassingen doen, omdat zij zien wat er niet gegeten wordt. Een team van het moederbedrijf van Google, Alphabet, heeft Google Cloud al getest bij de Amerikaanse bedrijven Kroger en Feeding America.

Transparantie

De data die Google in het eigen bedrijf verzamelt, wil het ook openbaar maken zodat andere bedrijven hier ook mee aan de slag kunnen. Michiel Bakker, vicepresident werkplekprogramma’s, schrijft: “Met meer data en transparantie in de toeleveringsketen kunnen we ervoor zorgen dat overgebleven voedsel naar betere doelen gaat, zoals mensen die het echt nodig hebben, dan naar de afvalbak.”

Afval filmen en wegen

Google gaat ook eten inkopen en serveren die niet aan de standaardeisen voldoen: zoals producten met een vlekje of rare vorm. “We voorkomen verspilling tijdens de inkoop, verbeteren onze keukens en zorgen we dat overtollig voedsel wordt hergebruikt”, schrijft Bakker. In 2014 begon het bedrijf met het wegen en filmen van eten dat in de afval bak belandt. Hier kan het bedrijf makkelijk op inspelen en veel weggegooid eten aanpassen of porties verminderen. Google zegt dat hiermee al 4,5 miljoen kilo voedsel is bespaard.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur