Het belang voor de consument van de supermarkten om biologische producten te kopen, is in 2021 weer toegenomen. - Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Supermarkten zijn goed voor ruim driekwart van alle biologische omzet in Nederland. Dat blijkt uit GfK-onderzoek in opdracht van brancheorganisatie Bionext.
Hoge inkomens
Afgelopen jaar steeg het aantal huishoudens dat biologische producten kocht licht naar 96,3% (2020: 95,6%). Vooral gezinnen met kinderen en gepensioneerden met een hoog inkomen kopen biologisch. De prijs vormt nog steeds een grote barrière om vaker biologisch te kopen. 69% van de deelnemers aan het GfK-onderzoek geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn.Natuur
De impact op de natuur is de belangrijkste reden om vaker biologische voedingsmiddelen te kopen. Meer dan de helft van de consumenten die afgelopen jaar meer biologische producten kochten, geeft aan bewuster te kiezen voor producten waarbij rekening wordt gehouden met de natuur. Tegelijk is voor 57% van de consumenten niet duidelijk waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten vandaan komt.Herkenbaarheid
Biologische producten zijn in het schap te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk in de vorm van een groen blaadje. Toch vindt 40% van de consumenten dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed te herkennen zijn. Komend jaar lanceert de biologische sector een nieuwe campagne specifiek gericht op de zichtbaarheid van biologische voedingsmiddelen in de supermarkt en het aankoopgedrag van consumenten.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij