Foto: Canva
In dit artikel
Goede voornemens sieren een bedrijf. Maar als het holle woorden blijken te zijn, maakt het een bedrijf ongeloofwaardig.
Supermarkten moeten daarom meer werk maken van het voornemen om alleen nog verantwoorde sojaproducten in hun winkels te leggen. Ook al is het een enorme klus om de hele productieketen mee te krijgen in dat streven. En ook al is de invloed van de Nederlandse supermarkten zeer klein op de gigantische wereldwijde sojamarkt.
Ambitie supermarkten
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) meldt dat de supermarkten de ambitie hebben om in 2025 alleen verantwoorde sojaproducten in de winkelschappen te leggen. De sojabonen mogen niet geteeld zijn op landbouwgrond waar voorheen oerwoud stond. Ook moet de soja conversievrij zijn. Dat houdt in dat het niet geteeld mag zijn op onethisch verworven grond, bijvoorbeeld door een dorp plat te branden of kleine boeren van hun grond te verdrijven.
Al eerder een belofte gedaan
Het is een goed voornemen van de supermarkten. Want de praktijken in Brazilië worden wereldwijd veroordeeld. Kostbaar regenwoud gaat verloren en lokale bewoners worden van huis en haard verjaagd om de lucratieve grootschalige teelt van sojabonen mogelijk te maken. Supermarkten hebben echter al eerder een belofte gedaan. In 2010 ondertekenden ze de CGF Declaration of Deforestation met de belofte dat in 2020 ontbossing volledig uitgebannen zou zijn. Onderzoeksbureau Questionmark concludeert echter in de Superlijst Groen 2021 dat supermarkten daar onvoldoende aan doen. Supermarkten maken gebruik van zogenoemde RTRS-credits (Round Table of Responsible Soy) of vergelijkbare credits. Die zijn bedoeld om de teelt van duurzame soja te stimuleren. Maar bij de daadwerkelijke levering zitten duurzame en niet-duurzame soja nog steeds door elkaar gemengd.
Supermarkten moeten hun leveranciers dwingen om echt werk te maken van verantwoorde soja
Ook het CBL erkent dat dit systeem onvoldoende werkt. Daarom doet de retail de nieuwe belofte voor 2025. Het voornemen is prima. Maar er is meer nodig dan mooie woorden. Supermarkten moeten hun leveranciers dwingen om echt werk te maken van verantwoorde soja. Dat helpt pas echt tegen ontbossing en grondconversie.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst