Foto: Canva
De verkoopwaarde van plantaardig voedsel in de Verenigde Staten groeide vorig jaar met 6%.
Stagnatie van de groei
Door de groei kwam de plantaardige categorie uit op een waarde van $â7,4 miljard. De groei was minder groot dan een jaar eerder: in 2020 groeide de categorie met 28%. In de plantaardige vleesalternatieven was er geen toename in de verkoopwaarde. De verkopen bleven stabiel op $â1,4 miljard. De hoeveelheid (in eenheden) verkochte vleesalternatieven daalde met 3%. De cijfers komen niet als een complete verrassing. Meerdere bedrijven die actief zijn in vleesvervangers gaven al aan de groei te zien stagneren. âEr zijn de afgelopen maanden aanwijzingen dat plantaardig vlees een vlakke of dalende dollar- en eenheidsverkoop blijft ondergaan. Het is duidelijk dat ondanks de groei van het afgelopen decennium, het succes van de categorie plantaardig vlees niet onvermijdelijk isâ, zo schrijven de organisaties. Volgens hen was er door de coronapandemie in 2020 een âongewoon hoge categoriegroeiâ, waardoor het moeilijk vergelijken is. Desondanks zijn er meer investeringen en innovatie nodig om de plantaardige eiwitten te laten concurreren met de conventionele producten op smaak, prijs en beschikbaarheid, aldus de organisaties. Plantaardige melkalternatieven (de grootste categorie met $â2,6 miljard verkoopwaarde) groeiden met 4% in verkoopwaarde, andere plantaardige zuivel met 14%. De grootste groei was voor de kleinste categorie: plantaardige eieren, met 42% toename. Voor tofu en tempeh was er een daling van 9%.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp