Skip to content

Britse inflatie voedselprijzen op hoogste peil in 10 jaar

Veel Britten stappen over naar de goedkopere eigen merken van supermarkten.

Updated on:
Nieuws
Retail
Reclamebord bij een Tesco supermarkt in Somerset. - Foto: Canva premium

Reclamebord bij een Tesco supermarkt in Somerset. - Foto: Canva

Veel Britten stappen over naar de goedkopere eigen merken van supermarkten.

De Britse inflatie van voedselprijzen is in maart uitgekomen op 5,2%. Dat is het hoogste peil sinds het voorjaar van 2012. Veel mensen stappen nu over op de eigen merken van supermarkten om de prijs van de boodschappen onder controle te houden. Dat meldt marktonderzoeker Kantar.

Huismerkproducten waren goed voor 50,6% van de verkopen terwijl dat een jaar geleden nog net geen 50% was. Het verschil lijkt klein, maar meer dan de helft is wel een belangrijke symbolische grens.
De totale omzet van de supermarkten daalde met 6,3%. Dat is in vergelijking met maart 2021, toen het VK nog in een zware lockdown zat en supermarkten relatief veel omzet draaiden.
Verder konden de discountketens Aldi en Lidl hun aandeel opnieuw vergroten, waarmee ze nu samen 15% van de levensmiddelenmarkt in handen hebben.

Vlucht naar eigen merken

Hoofd retail en consumentengedrag Fraser McKevitt: “Het is geen verrassing dat de verkopen lager zijn uitgekomen omdat veel mensen weer het vertrouwen hebben om buitenshuis te eten. Wat we vooral zien is dat de inflatie de pandemie heeft verdrongen als dominante factor bij het koopgedrag. Meer en meer consumenten en daardoor ook winkelbedrijven proberen de hogere kosten van ons winkelmandje te managen. De consument neemt steeds meer zijn toevlucht naar eigen merken die bijna altijd goedkoper zijn.”

Online fors omhoog

De pandemie heeft volgens Kantar echter wel tot blijvend gevolg dat veel consumenten nu online boodschappen bestellen. Het online aandeel in de omzet kwam in het VK deze maand uit op 12,6%, terwijl dat een jaar geleden 8% was. De Britse onderzoeker ontdekte daarbij dat vooral ouderen meer de ‘online supermarkt’ gebruiken. In deze groep is het online aandeel verdubbeld van 9% naar 18%. McKevitt: “Ook zit er een flinke verandering in wat we kopen. Voor veel mensen is bijvoorbeeld zelf bakken van een aardigheidje tot vaste hobby geworden. Supermarkten verkopen daardoor ruim een kwart meer meel dan voor de pandemie.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur