Met gekleurde schaplabels, logo’s op producten en aanduidingen in de gangpaden, kun je als consument in de supermarkt niet meer om vegetarisch heen. - Foto: Hans Prinsen
In dit artikel
Lees ook: Grote rol supermarkten in plantaardig aanbod
Omdraaien
Een van de belangrijkste pijlers in het veranderen van consumentengedrag is het veranderen van de omgeving. We zien dat ook bij de horeca: als je met veel promotie een dagmenu aanbiedt, kiest meer dan de helft voor het dagmenu. Ook als dat vegetarisch is. Hetzelfde bij donorregistratie: je bent donor, tenzij je anders aangeeft. En de meest recente variant is in Rotterdam bedacht: je krijgt geen reclame door de brievenbus, tenzij je expliciet met een sticker aangeeft dit te willen. Met deze opt-out-aanpak draai je de default (standaardwaarde) om. Het gewenste gedrag is de eerste keus, als je het anders wilt, moet je meer moeite doen.De vegetariër en veganist krijgen het dus makkelijker, terwijl de vleeseter wordt verleid om vaker een vegetarische of veganistische keuze te makenDoor de hulp van gekleurde schaplabels, logoâs op producten en aanduidingen in de gangpaden, kun je er als consument niet meer omheen. Ook in de koelingen bij de kant-en-klaarmaaltijden of de maaltijdsalades staan steeds vaker veganistische en vegetarische varianten. De vegetariër en veganist krijgen het dus makkelijker, terwijl de vleeseter wordt verleid om vaker een vegetarische of veganistische keuze te maken. En het magazine van de winkel helpt je dan ook nog met geschikte en aanpasbare recepten. Nu nog zien dat de tip âVervang het gehakt door vega-gehakt en je hebt een heerlijke vegetarische schotelâ omgezet wordt in âDit gerecht kan ook met vlees, vervang de vegan rulstukjes door rundergehaktâ.
Indrukwekkende communicatie
Dat de retailers zich zo inspannen om het aanbod zichtbaar te maken, helpt enorm, de communicatie naar de consument was in de Week zonder Vlees en Zuivel indrukwekkend, regelgeving laat nog wat op zich wachten. Maar de default omdraaien kunnen we allemaal. Gewoontegedrag, ook de goede kant op, moet tenslotte langzaam inslijpen.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst