Skip to content

Britse stichting hekelt vleesaanbiedingen supermarkten

Britse supers zouden, ondanks beloften om duurzaam eten te promoten, veel vleesaanbiedingen hebben.

Updated on:
Achtergrond
Retail
Vlees in een supermarkt. Volgens de Britse stichting Eating Better hebben supermarkten nog te vaak aanbiedingen met vlees. - Foto: Canva/sergeyryzhov premium

Vlees in een supermarkt. Volgens de Britse stichting Eating Better hebben supermarkten nog te vaak aanbiedingen met vlees. - Foto: Canva/sergeyryzhov

Britse supermarkten hebben nog altijd talrijke aanbiedingen met vlees, ondanks de beloften om duurzaam voedsel te promoten. Dat stelt de stichting Eating Better. Vooral twee-voor-een zijn populair, maar ook worden veel vlees en vleesproducten met korting verkocht.

Eating Better is een alliantie van een groot aantal instellingen met als doel de consumptie van vlees en zuivel tegen 2030 met de helft terug te dringen. De ‘charity’ wordt onder meer gesteund door Greenpeace, World Wildlife Fund WWF, Compassion in World Farming en de Britse organisatie voor biologische voeding Soil Association.

Vier grote supermarkten onderzocht

Eating Better heeft onderzoeker Questionmark, die zich richt op een duurzame voedingsketen, alle aanbiedingen met vlees en vleesproducten in de vier grote Britse supermarkten in beeld laten brengen.

In vijf weken tijd vond de organisatie 1.490 aanbiedingen bij Morrisons, het winkelbedrijf dat het meest hamert op duurzaamheid, en 1.352 bij Asda. De twee grootste winkeliers kwamen lager uit met 948 reclames bij Tesco en 933 bij Sainsbury’s. Asda en Morrisons deden vooral aan ‘multi-buys’ zoals twee-voor-een, in het Engels aangeduid met de term Bogof ofwel buy-one-get-one-free.

Toezeggingen voor promotie duurzame voeding

Simon Billing, directeur van Eating Better, vindt de aanbiedingen voor vlees niet kunnen. “Dit toont weer eens aan dat voor de supermarkten winst belangrijker is dan de gezondheid van de bevolking of van de planeet. Ze bombarderen ons met Bogof-burgers of worstjes en goedkope kip waarvan we ook niet weten waar ze vandaan komen. Dat ondanks het feit dat Tesco en Sainsbury’s expliciet toezeggingen hebben gedaan om duurzame voeding te promoten. Als ze zich aan die beloften willen houden, zullen ze minder vlees moeten verkopen.”

Hoge voedselprijzen

Billing trekt dat door naar de huidige situatie met hogere voedselprijzen. “Nu de prijzen voor voeding omhoog schieten en gezinnen de grootste moeite hebben om rond te komen, moeten we het makkelijker maken om gezonder en duurzamer te eten met minder vlees en meer groente. De supermarkten zullen nu toch echt minder vlees moeten gaan verkopen en in plaats daarvan meer groente en gezonde plantaardige eiwitten promoten. Die zijn beter voor ons, onze planeet en onze portemonnee.”

Aanbiedingen ongezond eten aan banden

Eating Better is voorstander van de plannen om aanbiedingen voor ongezond eten aan banden te leggen om obesitas onder de Britse bevolking te bestrijden. Vanaf eind dit jaar mag niet meer gestunt worden met de prijs van (een deel van de) voedingswaren die te veel zout, suiker of vet bevatten. Snoep en dergelijke bij de kassa leggen, gaat ook in de ban.

Die nauw omschreven maatregel geldt over het algemeen niet voor vlees, maar wel voor bijvoorbeeld bewerkte vleesproducten en gepaneerd vlees en vlees in saus. Dit tot ongenoegen van de organisatie. “Slechts 1% van de multi-buys zou onder de nieuwe wet verboden worden”, concludeert Eating Better.

Mogelijk uitstel wet op gezondere voeding

De organisatie heeft nog niet gereageerd op het idee om de wet op gezondere voeding voorlopig maar uit te stellen om de kosten van levensonderhoud voor de Britten nog een beetje in de hand te houden. De wet zou oorspronkelijk op 1 oktober ingaan, maar wordt, zo lang de crisis duurt, zo goed als zeker voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur