Skip to content

Lidl en Aldi scoren beter op MVO-lijst Oxfam Novib

Lidl en Aldi Nord scoren van Nederlandse supermarkten het best op de ranglijst van ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib.

Updated on:
Nieuws
Retail
Lidl scoort goed op de ranglijst van ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib. - Foto: ANP premium

Lidl scoort goed op de ranglijst van ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib. - Foto: ANP

Discounters Lidl en Aldi Nord scoren van Nederlandse supermarkten het best op de ranglijst van ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib.

De ranglijst geeft aan hoe Oxfam de supermarkten beoordeelt op maatschappelijk verantwoord ondernemen in ontwikkelingslanden via de inkoop van hun producten. Lidl komt op een score van 59%, twee jaar geleden was dat nog 32%. Aldi Nord dat ook in Nederland actief is komt op een score van 49%. Jumbo en Albert Heijn doen het beduidend minder goed volgens Oxfam en komen uit op een score van respectievelijk 35 en 28%. Plus krijgt als Nederlandse supermarkt de laagste score met 14%. De supermarkten worden beoordeeld op onderdelen zoals transparantie en de omgang met arbeiders, boeren en vrouwen in de toeleveringsketens in ontwikkelingslanden.

Drie landen

Internationaal is het Britse Tesco opnieuw de koploper op de zogenoemde Oxfam Behind the Barcodes ranglijst met een score van 61%, gevolgd door Lidl, Aldi Süd en Sainsbury’s. Albert Heijn, Jumbo en PLUS blijven ook op de internationale ranglijst in de achterhoede steken, stelt Oxfam vast. Het Duitse Edeka en het Britse ASDA zijn de hekkensluiters. De ranglijst is een samenwerkingsverband van Oxfam Groot-Brittanië, Oxfam Duitsland en Oxfam Novib (in Nederland). Er wordt gekeken naar de supermarkten met het grootste marktaandeel in deze landen en ook op supermarkten die in meerdere landen actief zijn. Het is voorlopig de laatste internationale versie.

Meer doen

Volgens Charlotte Vollaard, expert mensenrechten en bedrijfsleven van Oxfam Novib, geldt voor elke supermarkt dat ze nog meer kunnen doen. “Het is het voor het eerst ‘sinds de lancering van de ranglijst in 2018 dat enkele supermarkten voldoendes scoren. Het verschil met de eerste ranglijst is groot, toen scoorden alle Nederlandse supermarkten zeer slecht. Koplopers Lidl en Aldi moeten nu laten zien dat hun beleid en praktijken ook echt tot concrete verbetering leidt. Middenmoters Jumbo en Albert Heijn moeten veel meer tempo maken en achterloper PLUS moet echt aan de bak om in het spoor van de rest te blijven.”

Onvoldoende recht aan inspanningen

Volgens een woordvoerder van Plus doet het rapport van Oxfam Novib onvoldoende recht aan de inspanningen van Plus. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat al jaren hoog op de agenda bij PLUS”, aldus de woordvoerder, “Due Diligence is een proces, er is nog veel te doen, en als verantwoorde supermarkt doen we dat graag. Wij blijven ons onverminderd inzetten voor verdere verduurzaming van de voedselketen, rekening houdend met een breed scala aan risico’s op het gebied van onder andere mensenrechten, milieu en dierenwelzijn.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur