In het nieuwe concept moeten winkels lokaal geproduceerde verse producten aanbieden. - Foto: Canva/Ewa Studio
In dit artikel
InVivo, de grootste agrarische coöperatie van Frankrijk, gaat haar retaildivisie naar de beurs brengen. Samen met financiële partners wil InVivo een nieuw winkelconcept opzetten dat zich moet ontwikkelen tot âEuropees leider bij de duurzame, alternatieve en verantwoorde distributieâ.
InVivo Retail telt 1.600 verkooppunten in Frankrijk. Het zijn veelal tuincentra maar ook speciaalzaken als Frais dâIci en Bio&Co, alsmede dierenwinkels. De nieuwe winkels moeten zijn gespecialiseerd in verse en lokaal geproduceerde voedingswaren. De te verkopen producten worden dan geleverd via het netwerk van bijna 200 bij InVivo aangesloten coöperaties.Expansie in Europa
De winkels komen in eerste instantie bij de tuincentra die al tot InVivo Retail behoren. Expansie elders in Europa staat echter ook op de agenda. âHet project sluit volledig aan bij de verwachtingen van de consument die zoekt naar authenticiteit en zich bewust is van de waarde van de eigen regionaliteitâ, aldus InVivo. Voor de beursgang wordt InVivo Retail overgenomen door 2MX Organic, een zogenoemde Spac. Dat is een al aan de beurs genoteerd speciaal financieel instrument dat tot doel heeft een ander bedrijf over te nemen. Beide partijen zijn daarover in exclusieve onderhandelingen die binnen vijf weken afgerond moeten zijn.Schatrijke ondernemers
Aan de operatie hangt een prijskaartje van â¬Â 675 miljoen. 2MX Organic is zelf opgezet door een drietal schatrijke Franse ondernemers die deels al ervaring hebben in de voedingssector.InVivo, de grootste agrarische coöperatie van Frankrijk, gaat haar retaildivisie naar de beurs brengen. Samen met financiële partners wil InVivo een nieuw winkelconcept opzetten dat zich moet ontwikkelen tot âEuropees leider bij de duurzame, alternatieve en verantwoorde distributieâ.
InVivo Retail telt 1.600 verkooppunten in Frankrijk. Het zijn veelal tuincentra maar ook speciaalzaken als Frais dâIci en Bio&Co, alsmede dierenwinkels. De nieuwe winkels moeten zijn gespecialiseerd in verse en lokaal geproduceerde voedingswaren. De te verkopen producten worden dan geleverd via het netwerk van bijna 200 bij InVivo aangesloten coöperaties.Expansie in Europa
De winkels komen in eerste instantie bij de tuincentra die al tot InVivo Retail behoren. Expansie elders in Europa staat echter ook op de agenda. âHet project sluit volledig aan bij de verwachtingen van de consument die zoekt naar authenticiteit en zich bewust is van de waarde van de eigen regionaliteitâ, aldus InVivo. Voor de beursgang wordt InVivo Retail overgenomen door 2MX Organic, een zogenoemde Spac. Dat is een al aan de beurs genoteerd speciaal financieel instrument dat tot doel heeft een ander bedrijf over te nemen. Beide partijen zijn daarover in exclusieve onderhandelingen die binnen vijf weken afgerond moeten zijn.Schatrijke ondernemers
Aan de operatie hangt een prijskaartje van â¬Â 675 miljoen. 2MX Organic is zelf opgezet door een drietal schatrijke Franse ondernemers die deels al ervaring hebben in de voedingssector.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst