Skip to content

Meeste supermarkten somberder over 2022

CEO's van supermarkten verwachten dat hun bedrijven in 2022 minder goed presteren dan vorig jaar.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: ANP premium

Foto: ANP

CEO’s van de meeste supermarkten verwachten dat hun bedrijven dit jaar minder goed gaan presteren dan in 2021.

Uit een enquête van adviesbureau McKinsey (State of Grocery) blijkt dat 60% van de 57 ondervraagde CEO’s rekent op slechtere marktomstandigheden.

Bijna een kwart van de CEO’s verwacht stabiele marktomstandigheden; 17% verwacht dat de supermarkten dit jaar de wind nog meer in de rug krijgen dan vorig jaar. In 2021 profiteerden de supermarkten van de lockdowns die de horeca langdurig platlegden.

Horeca weer open

De pessimisten onder de CEO’s noemen een aantal redenen voor hun tegenvallende verwachtingen voor 2022. De belangrijkste reden is dat de horeca weer open is. Dat gaat drukken op de omzet van supermarkten. Ook zien zij een verhoogde prijsgevoeligheid: consumenten gaan minder kopen bij prijsstijgingen. Ook komt er meer concurrentie tussen de supermarkten.

Daarnaast baart de stijgende inflatie hen zorgen, net als de stijgende lonen, het tekort aan arbeidskrachten, problemen in de toeleveringsketen en nieuwe regelgeving. De CEO’s proberen het tij te keren door zich meer te richten op online verkopen en op omni-channeling, het aanbieden van producten via meerdere kanalen.

Prijsstijgingen door oorlog

McKinsey hield de enquête onder de topmensen van supermarkten voordat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne eind februari losbarstte. De analisten verwachten dat de oorlog de huidige trends versterkt. De belangrijkste trends zijn de stijging van energie- en voedselprijzen. Dat kan tot gevolg hebben dat prijsgevoeligheid en downtrading toenemen. Downtrading houdt in dat consumenten door de prijsverhogingen overstappen van dure artikelen naar vergelijkbare artikelen die goedkoper zijn. Supermarkten verdienen daar vaak minder aan.

McKinsey kijkt in de State of Grocery ook terug op 2021. De Europese supermarkten hadden vorig jaar te maken met de aanhoudende effecten van de Covid-19-pandemie, de geleidelijke heropening van de horeca, de opkomst van thuisbezorgers en flitsbezorgers en ook van prijsstijgingen.

0,6% minder omzet in 2021

De omzet van de supermarkten in Europa daalde in 2021 met 0,6% ten opzichte van het voorgaande jaar, maar de omzet was nog steeds substantieel hoger dan in 2019 voor de coronapandemie. Het afzetvolume kromp met 2,1%, maar dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door een gemiddelde prijsstijging van 1,3%.

Volgens McKinsey zijn er aanzienlijke verschillen tussen landen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur