Skip to content

Hilton Food ziet winst met 13% stijgen

Hilton Food Groep heeft over 2021 een aangepaste winst geboekt van omgerekend € 80,6 miljoen, dat is 13% meer dan een jaar eerder.

Foto: Canva premium

Volgens de CEO van Hilton Food, Philip Heffer, veranderen de consumentenvoorkeuren naar meer vis en vegetarisch. Volgens hem is het bedrijf in een goede positie om daarin mee te groeien. Foto: Canva

Het Britse voedingsbedrijf Hilton Food Group heeft over 2021 een aangepaste winst geboekt van omgerekend € 80,6 miljoen, dat is 13% meer dan een jaar eerder.

De verkopen kwamen met bijna € 4 miljard 21,6% hoger uit wat mede te danken is aan overnames in Nederland. Zo lijfde Hilton Foods vorig jaar de fabrikant van plantaardige producten Dalco verder in en kocht het ook visbedrijf Foppen. Die laatste acquisitie bood het bedrijf ook toegang tot de Noord-Amerikaanse markt.

Vegan en vegetarische producten

De verkopen aan vegan en vegetarische producten namen vergeleken met pre-coronajaar 2019 in volume met 26,4% toe, terwijl vlees en vis een afzetgroei van 14,3% realiseerden. Bij gemaksmaaltijden kwam die groei op 36% uit. Verder meldt de Britse groep dat het 75% van de afzet van buiten het VK haalt. CEO Philip Heffer spreekt van een jaar van ‘leveren en diversifiëren’. “Vorig jaar hebben we onszelf tot doel gesteld om de eiwitpartner van keuze te worden. Eenvoudig gezegd willen we alle eiwitten bieden die mensen op hun bord willen leggen, thuis en buitenshuis, niet alleen in Europa en Azië maar ook in Noord-Amerika. Om dat doel te bereiken hebben we ons bedrijf getransformeerd om uit te breiden met nieuwe eiwitproducten en -categorieën, nieuwe internationale markten te betreden, onze technologie en engineering capaciteiten te verdiepen en onze duurzaamheidsbeloften in alle eiwit categorieën uit te breiden. De acquisities die we hebben gedaan zullen dit versnellen.” Volgens Heffer veranderen de consumentenvoorkeuren naar meer vis en vegetarisch. Volgens hem is het bedrijf in een goede positie om daarin mee te groeien.
Vorig jaar hebben we onszelf tot doel gesteld om de eiwitpartner van keuze te worden
Hilton Food Group opereert inmiddels in acht Europese landen en met vier fabrieken in Australazië (regio Australië en Nieuw-Zeeland). Heffer in zijn overzicht: “Ons businessmodel heeft zich bewezen en is duurzaam terwijl het tegelijkertijd relatief simpel is. We bouwen en werken in grootschalige, extensief geautomatiseerde en gerobotiseerde voedingverwerkings-, -verpakkings- en logistieke faciliteiten voor grote internationale winkelbedrijven, meest op een vaste basis. Door schaalvoordelen kunnen we belangrijke efficiëntie besparingen voor onze klanten realiseren en toch een concurrerende marge behouden.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur