Skip to content

Fabrikant van speculoos voert omzet en winst op

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: YouTube-film Lotus Bakeries

Foto: YouTube-film Lotus Bakeries

Het Belgische Lotus Bakeries heeft in het afgelopen jaar een omzet gedraaid van € 612,7 miljoen. Dat is 10% meer dan in 2018, wat vooral te danken is aan de speculoos-activiteiten onder de naam Lotus Biscoff en aan Natural Foods. De nettowinst steeg met bijna 12% naar bijna € 75,8 miljoen.

De internationalisatie van Lotus Biscoff zet zich onverminderd voort, met name in de Verenigde Staten (VS) maar ook in China, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Daarnaast is er ook een solide groei in veel andere landen waaronder Zuid-Korea en Australië. In de VS, waar de producten al sinds 1986 op de markt zijn, kopen nu 6 miljoen huishoudens minstens 1 keer per jaar Lotus Biscoff, meldt de onderneming. In augustus is in de VS ook de eerste speculoos-fabriek in het buitenland in bedrijf gesteld. Die zal op termijn de voorziening van de Amerikaanse markt overnemen van de hoofdvestiging in Lembeke.

Biscoff Ice Cream

Kort geleden is tevens begonnen met de verdere internationale expansie van Biscoff Ice Cream dat al op de markt was in ons land en België. Daarnaast doen ook de natuurlijke tussendoortjes van Näkd en het kindermerk Kiddylicious het goed. Dochterbedrijf Peijnenburg blijft echter last hebben van de onder druk staande markt voor ontbijtkoek. In het afgelopen jaar bleef de omzet van de verschillende merken wel stabiel. Lotus probeert de markt voor ontbijtkoek weer te laten groeien met een reeks reclame-uitingen en andere activiteiten. Het Belgische bedrijf meldt verder dat het in 2025 alleen nog van recyclebare verpakkingen gebruik hoopt te maken.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur