Foto: ANP
Britse consumenten nemen steeds meer hun toevlucht tot het in grotere hoeveelheden inkopen van voeding en toiletartikelen om minder trips naar de supermarkt te maken en komende prijsverhogingen waar mogelijk voor te zijn.
Eén op de drie gezinnen kopen meer thee, koffie, pasta, rijst en meel dan ze tot op heden deden. Ook ingeblikte tonijn, tomaten en andere conserven worden vaak in grotere hoeveelheden tegelijk gekocht, meldt Barclays Bank op basis van data van de door haar uitgegeven bankkaarten. Verder gaat er nog altijd meer toiletpapier, maar ook shampoo en schoonmaakspullen in het karretje.
Koopgedrag verandert
Hoofd producten José Carvalho: “De hoge benzineprijzen en andere stijgende kosten beginnen duidelijk het consumentengedrag te beïnvloeden. Veel Britten veranderen hun koopgedrag om geld te besparen. Dat kan een dempend effect hebben op de groeicijfers in de komende maanden.” Vanwege de hogere prijzen kwamen de totale bestedingen met de bankkaarten in maart vergeleken met een jaar geleden 18% hoger uit.