Moderne kas in het Westland, verlicht met ledverlichting en verwarmd en gekoeld met aardwarmte . Ook huizen in de omgeving worden door het bedrijf verwarmd . - Foto: ANP
In dit artikel
Bedrijven vinden duurzaamheid steeds belangrijker. Inmiddels heeft 61% duurzaamheid verwerkt in de strategie van het bedrijf en in de beloningsstructuur. Dat is 9 procentpunten hoger dan vorig jaar.
Voor 37% van de bedrijven zijn de stijgende energiekosten een reden verduurzaming sneller door te voeren. Een derde van de bedrijven zet de verduurzaming juist op een lager pitje vanwege de stijgende kosten.
Druk om te verduurzamen neemt toe
Dat blijkt uit een in opdracht van ING uitvoerde enquête in januari, dus voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak. Ceel Elemans, sectorspecialist Food van ING, presenteerde de resultaten op de Food Technology beurs in Den Bosch. âDe druk neemt toe op bedrijven om te verduurzamen. De druk komt vanuit ngoâs, toeleveranciers, afnemers en overheden. Ook bij consumenten zien wij een toenemende aandacht voor verduurzaming, maar dat leidt slechts tot een langzame gedragsverandering. Consumenten zijn nog niet erg bereid extra te betalen voor verduurzaming.â
Bedrijven moeten duidelijk maken hoe ze bijdragen aan de groene doelen van de EU
Volgens Elemans zijn veel bedrijven nog lang niet klaar om te voldoen aan de huidige EU-richtlijn die hen verplicht te rapporteren over verduurzaming. âDe aangescherpte EU Corporate Sustainability Reporting Directive wordt van kracht in 2023 en die gaat nog verder. Bedrijven moeten duidelijk maken hoe ze bijdragen aan de groene doelen van de EU en of zij de tussendoelen van 2030 gaan halen.â
De EU heeft in februari 2022 ook een conceptrichtlijn gepubliceerd die bedrijven verplicht te rapporteren over arbeidsomstandigheden en milieubescherming in hun toeleveringsketen, zegt Elemans. âBedrijven moeten onder andere aantonen dat ze hun grondstoffen verantwoord inkopen.â
Opdracht voor banken
De regelgeving betekent ook een opdracht voor de banken, stelt Elemans. âDe European Bank Authority werkt aan een richtlijn voor banken over het verstrekken van leningen die de duurzaamheid bevorderen. ING brengt in kaart of investeringen die zijn gedaan met door ons verstrekte leningen bijdragen aan het realiseren van het klimaatakkoord van Parijs. Dat betekent op termijn dat bedrijven CO2-neutraal moeten worden. ING heeft zich verbonden aan dit klimaatdoel en is toegetreden tot de Net-Zero-Banking Alliance. ING investeert niet langer in nieuwe olie- en gasprojecten. We bouwen onze fossiele portefeuille sneller gefaseerd af, met meetbare tussendoelen, en verdubbelen de investeringen in duurzame energie. En uiteindelijk zou elke nieuwe financiering die we verstrekken meetbaar moeten bijdragen aan het realiseren van de klimaatdoelen.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij